Ga naar hoofdinhoud
FAQ visum curacao

Veel gestelde vragen
Curaçao visum

Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op

Algemene vragen

Heb ik een visum nodig voor Curaçao?

Per oktober 2019 is het voor alle reizigers vanuit de EU verplicht om voor vertrek een digitale autorisatie aan te vragen voor Curaçao.

Vroeger moest men een Embarkation en Disembarkation (ED card) in het vliegtuig onderweg naar Curaçao invullen. Tegenwoordig is dit niet meer mogelijk en bent u verplicht ruim voor vertrek een Digital Immigration Card aan te vragen.

Dit digitale visum betreft een online autorisatiebrief, waarmee u de grenzen van Curaçao mag betreden. Dit e-visum kunt u snel en eenvoudig online aanvragen via deze website.

Wat is de Digitale Immigratiekaart?

De Digitale Immigratiekaart is een verplicht digitaal formulier voor iedere bezoeker van Curaçao die het eiland bezoekt.

Deze kaart is van toepassing als u niet langer dan 30 opeenvolgende dagen en niet meer dan 180 dagen per jaar op Curaçao verblijft.

Wat is het voordeel van de Digitale Immigratiekaart Curaçao?

Het grootste voordeel van de Digitale Immigratiekaart merkt u bij de douane in Curaçao. Hier mogen passagiers met de online ingevulde Digitale Immigratiekaart door de E-gates.

Moeten kinderen ook een Digitale Immigratiekaart aanvragen?

Ja, iedereen die meereist, ongeacht de leeftijd, dient een Digitale Immigratiekaart aan te vragen. Dit betekent dat iedereen daarom ook dient te beschikken over een eigen paspoort waar het visum in komt te staan. Kinderen mogen dus niet bijgeschreven staan in het paspoort van een ouder/voogd.

Hoe lang mag ik blijven in Curaçao?

Per bezoek mag u maximaal 90 dagen aaneengesloten en tot maximaal 180 dagen per kalenderjaar in Curaçao verblijven.

Over het aanvragen van de Digitale Immigratiekaart

Hoe vraag ik een Digitale Immigratiekaart aan?

De procedure voor de aanvraag van de Digitale Immigratiekaart begint bij ons eenvoudig online.

Hiervoor opent u het online aanvraagformulier. Nadat u alle gegevens heeft ingevuld van de betreffende reiziger(s), kunt u de betaling voldoen.

Dit kan zeer eenvoudig per iDeal, Paypal, Bancontact of met uw Creditcard. Als de betaling is afgerond ontvangt u (binnen maximaal 1 uur) een bevestiging per e-mail van ons. Hierin krijgt u van ons de instructies over het aanleveren van de benodigde gegevens.

Kan ik een Digitale Immigratiekaart Curaçao aanvragen voor iemand anders?

Ja, in één aanvraag kunt u gelijk alle medereizigers invullen. Ook in het geval dat u zelf niet meereist kunt u een Digitale Immigratiekaart voor een ander aanvragen.

Vanzelfsprekend dient u wel toestemming te hebben van de desbetreffende reiziger(s) voor het gebruik van alle gegevens en documenten.

Kan ik ook een groepsaanvraag doen?

Ja, het is mogelijk om op één aanvraagformulier meerdere reizigers toe te voegen die gezamenlijk naar Curaçao afreizen. Veel gegevens hoeven slechts eenmaal ingevuld te worden, wat veel invulwerk bespaart.

Mijn Digitale Immigratiekaart is aangevraagd maar ik heb geen e-mail ontvangen , wat nu?

Als u uw betaling heeft voldaan en binnen een uur nog geen e-mail van ons heeft ontvangen, kijk dan in de map van ongewenste emails (spambox).  Staat de e-mail daar ook niet in, neem dan telefonisch, danwel per email, contact met ons op via de contactpagina. Dan helpen wij u direct verder.

Wanneer en hoe moet ik de Digitale Immigratiekaart betalen

Na het indienen van het online aanvraagformulier dient u de betaling te voldoen. Dit verloopt automatisch en kunt u doen met: iDeal, Paypal, Bancontact of creditcard.

Benodigde documenten en gegevens

Welke gegevens moet ik aanleveren voor de aanvraag van de Digitale Immigratiekaart?

Om de Digitale Immigratiekaart aan te vragen dient u:

  • Over een geldig paspoort te beschikken.
  • Uw vluchtnummer en datum te weten.
  • Uw eerste verblijf kunnen aantonen, bijvoorbeeld een hotelreservering of een adres van familie of vrienden.

Waar moet mijn paspoort aan voldoen?

Het paspoort moet in ieder geval geldig zijn gedurende uw gehele verblijf in Curaçao.

Ik heb de Belgische nationaliteit en ik heb geen Burgerservicenummer (BSN). Wat moet ik invullen?

U kunt bij het invulveld op het aanvraagformulier negen keer een nul invoeren (000000000).

Staat er een O (de letter) of een 0 (het cijfer) in mijn paspoort?

Nederlandse documentnummers, zoals een paspoortnummer, hebben nooit de letter “O”, maar kunnen wel het cijfer “0” bevatten. Het kan erop lijken dat een letter O in uw paspoort staat, dit betreft dan het cijfer 0. Ook is het belangrijk te weten dat documentnummers in Nederland 9 karakters lang zijn.

Documentnummers uit België kunnen wel de letter “O” en/of het cijfer “0” bevatten. Belgische documentnummers zijn altijd 8 karakters lang en zullen altijd beginnen met 2 letters, gevolgd door 6 cijfers.

Moeten er al overnachtingen en vliegtickets geboekt zijn alvorens ik het de Digitale Immigratiekaart aanvraag?

Als u de Digitale Immigratiekaart bij ons aanvraagt, dient u uw vluchtdatum, vluchtnummer en uw verblijfsplaats te weten.

Het wijzigen of annuleren van een aanvraag

Ik heb iets fout ingevuld of niet correct aangeleverd, wat moet ik doen?

In dit geval neemt u direct contact met ons op om aan te geven wat niet op orde is. Wij gaan dan kijken of uw visumaanvraag nog kan worden aangepast. Dit is wel afhankelijk van de aard van de fout en wat de status van uw aanvraag is.

Als mijn aanvraag is geweigerd, krijg ik dan de gemaakte kosten retour?

Nee. De Digitale Immigratiekaart dienen wij vooraf te betalen. Als de douane Curaçao besluit dat u het land niet in mag om welke reden dan ook, kunnen wij deze kosten niet meer terug krijgen.

Overige vragen

Hoe gaan jullie om met mijn persoonlijke gegevens?

Wij gaan discreet om met uw gegevens en deze worden door Traveldocs alleen gebruikt voor het verwerken van uw visumaanvraag.

De privacy van iedere gebruiker van onze website wordt gerespecteerd. Wij zullen alle vertrouwelijke informatie die u ons heeft doorgegeven met uiterste discretie behandelen.

Met nadrukkelijke klem laten wij u weten dat uw gegevens niet zullen worden aangeboden voor verkoop, danwel zullen worden gebruikt voor enig ander commerciëel oogmerk dan ook.

Mocht u verder nog vragen hebben over uw privacy, bekijk dan ons privacybeleid of neem contact met ons op.

Waar kan ik hulp vinden als het niet lukt?

Probeert u altijd eerst uw vraag op deze pagina te vinden. In bijna alle gevallen vindt u hier het antwoord op uw vraag omtrent uw aanvraag over de Digital Immigration Card voor Curaçao.

Mocht dit niet het geval zijn, neemt u dan contact met ons op. Wij helpen u graag.

Back To Top