Algemene vragen
Heb ik een visum nodig voor India?

Ja, reizigers die niet de Indiase Nationaliteit hebben en naar India willen reizen moet voor vertrek een reistoestemming verkrijgen.

Dit is ook geldig voor kinderen/baby’s.

Wat is een visum India?

Als u naar India wilt reizen voor een vakantie- of zakenreis of een medische behandeling, dient u te beschikken over een visum. Hiermee heeft u toegang om het land te betreden. Dit visum wordt uitgegeven door de Indiase overheid en wordt zowel digitaal als regulier verstrekt.

Welke soorten visa zijn er te verkrijgen voor India?

India kent diverse soorten visa.
Zo is er een digitaal visum beschikbaar, welke u hier geheel online kunt aanvragen. Echter gelden er wel de volgende voorwaarden:

Digitaal visum

  • Een e-visum mag u slechts 2 keer per jaar aanvragen
  • Uw aankomst mag niet over land zijn
  • Het visum is slechts geldig op de volgende luchthavens: Ahmedabad, Amritsar, Bagdogra, Bengaluru, Calicut, Chennai, Chandigarh, Cochin, Coimbatore, Delhi, Gaya, Goa, Guwahati, Hyderabad, Jaipur, Kolkata, Lucknow, Madurai, Mengalore, Mumbai, Nagpur, Pune, Tiruchirapalli, Trivandrum, Varanasi en Vishakhapatnam
  • Daarnaast is het e-toeristenvisum (30 dagen), 30 dagen geldig vanaf het moment van afgifte. Het verblijf mag niet langer dan 30 dagen zijn
  • Daarnaast is het e-toeristenvisum 365 dagen geldig vanaf het moment van afgifte. Het verblijf mag niet langer dan 90 dagen zijn
  • Het e-zaken visum is ook 365 dagen geldig, waarvan het totale (alle reizen bij elkaar opgeteld) verblijf niet langer dan 180 dagen mag zijn
  • Het e-medisch visum is 60 dagen geldig en deze gaat in op de eerste dag dat u met dit visum in India arriveert. Binnen de geldigheidstermijn van 60 dagen mag u driemaal in India arriveren.

    De kosten tussen deze soorten visa zijn per visum verschillend, de kosten kunt u terug vinden bij het aanvraagformulier.

Regulier visum

Een regulier visum komt in uw paspoort te staan. Dit visum bestaat voor zowel toeristen als zakenreizigers en is 5 jaar geldig. Binnen deze periode mag u meerdere keren naar India reizen.

  • Het is mogelijk om een 1 jaar visum aan te vragen. Hiervoor moet u wel de reden vermelden waarom het visum slechts 1 jaar moet zijn, in plaats van 5 jaar
  • Reizigers tussen de 12 en de 70 jaar oud zijn verplicht om biometrische gegevens af te geven bij de ambassade in Den Haag. U dient hiervoor dus ook op afspraak te komen
Hoe lang mag ik blijven in India?

Een e-visum voor zaken en toerisme voor India zijn één jaar geldig vanaf de datum van afgifte.

Vraagt u het e-toeristenvisum aan, dan mag u maximaal 30 dagen aaneengesloten in India verblijven.

In beide gevallen mag u meerdere malen India in reizen.

Vraagt u een medische e-visum aan dan is deze 60 dagen geldig vanaf de eerste in reis in India. Het geeft u recht op maximaal 3 in-reizen.

Wil u langer verblijven in India of bent u een reiziger die wil gaan studeren, vrijwilligerswerk gaan doen? Of wilt u in dienst treden bij een Indiase organisatie? Dan dient u een regulier/fysiek visum bij ons aan te vragen.

Neemt u hierover contact met ons op

Moeten kinderen ook een eigen reistoestemming voor India verkrijgen?

Ja, iedereen die mee reist, ongeacht de leeftijd, dient te beschikken over een eigen visum. Voor een reis naar India dient u rekening te houden met extra regels. Het is namelijk niet meer toegestaan voor kinderen om bij hun ouders in het paspoort bijgeschreven te staan. Daarnaast dienen kinderen van 12 jaar en ouder ook biometrische data af te staan.

Mag ik met een visum gaan wonen of studeren in India?

Dit mag niet met het online-aangevraagde e-visum, in dit geval dient u een fysiek visum bij ons aan te vragen. Neemt u voor vragen omtrent een fysiek visum contact met ons op.

Ik wil gaan werken in India, welk visum heb ik nodig?

Als u als onderdeel van een zakenreis gaat werken in India voldoet het zakelijk e-visum voor India. Als u in dienst wilt treden bij een Indiase organisatie dient u een fysiek visum aan te vragen.

Wat kost het mij als ik Traveldocs mijn documenten laat verzorgen?

De kosten voor het fysieke visum variëren per visum en verwerkingsduur. Dit is inclusief verwerkingskosten, consulaire kosten, transactiekosten en btw.

Wilt u gegevens en/of documenten laten ophalen of thuisbezorgen dan betaalt u hiervoor aanvullende verzendkosten.

Ook kunt u gebruik maken van een spoedprocedure waarbij ook een toeslag berekend zal worden. De hoogte van deze toeslagen is afhankelijk van de gewenste levertijd en visumtype.

Waarom zijn de kosten van een regulier/fysiek visum hoger?

De reden dat de kosten voor een regulier visum relatief hoog liggen ten opzichte van een e-visum is, omdat hier niet alleen meer werk in zit, maar ook meer tijd.

Een elektronisch visum kan binnen enkele minuten op de computer geregeld worden. Voor het reguliere visum dient de ambassade de kosten te dekken voor het verzorgen van een interview en de afname van biometrische data. Daar tegenover staat wel dat u tot 5 jaar lang zorgeloos naar India kunt reizen.

Applicatiegerelateerde informatie
Hoe ver voor de reis kan/mag ik het visum voor India aanvragen bij jullie?

U kunt het e-visum voor Sri Lanka al aanvragen alvorens u uw vliegtickets of accommodatie heeft geboekt. Doorgaans ontvangt u het e-visum al binnen een paar dagen voor de zekerheid raden wij aan uw aanvraag minimaal een week voor vertrek in te dienen. Als u al op korte termijn naar Sri Lanka vertrekt kunt u ook gebruik maken van onze spoedprocedure die gemiddeld
binnen een uur wordt toegekend. Echter kan er nooit garantie worden gegeven op de levertijden, daar de overheid van Sri Lanka zich het recht behoudt aanvragen handmatig te controleren alvorens goed te keuren, wat in zeldzame gevallen(ook spoedaanvragen) kan leiden tot enige vertraging.

Is er ook een spoedprocedure voor het e-visum India?

Ja, zowel het fysieke visum en e-visum voor India kan ook met spoed verkregen worden. De gebruikelijke levertijd voor zowel het zakelijke als het toeristische visum bedraagt 6 werkdagen, indien u een spoedaanvraag doet bedraagt deze 3 werkdagen.

Voor deze spoedprocedure geldt een toeslag welke u kunt vinden bij het aanvraagformulier.

Hoe werkt de visumprocedure voor India?

Reist u op een e-visum?

Dan dient u het formulier op onze website in te vullen samen met een duidelijke scan van uw paspoort en een pasfoto. Na het indienen krijgen wij binnen 72 uur bericht.

Is uw aanvraag goedgekeurd? Dan kunt u met de Electronic Travel Authorization (ETA) naar India afreizen. Is uw aanvraag geweigerd? Dan kunt u proberen om een regulier visum aan te vragen.

Reist u met een regulier visum?

Dan dient u het online formulier in te vullen en samen met uw paspoort en pasfoto (50x50mm) per aangetekende post naar ons toe te sturen. Tevens hebben wij dan ook aanvullende ondertekende documenten van u nodig. Deze kunt u vinden op onze website. Zodra alles in goede orde door ons is ontvangen geldt het volgende:

  • Wij maken aan de hand van de door u ingevuld formulier een consulair formulier voor u op. Deze ontvangt u van ons per mail en dient u ondertekend nogmaals naar ons toe te sturen
  • Zodra het consulair formulier ondertekend door ons is ontvangen, dienen wij uw aanvraag in bij de Visa Application Center in Den Haag
  • Vanaf de eerst volgende werkdag na het indienen is het mogelijk voor u om op afspraak langs de ambassade te gaan. De tijd en datum plannen wij voor u in
  • Tijdens deze afspraak geeft u uw vingerafdrukken en een irisscan af. Tevens kan het ook zo zijn dat u een aantal vragen moet beantwoorden omtrent uw reis
  • Vanaf de eerst volgende werkdag na uw afspraak gaat de verwerkingsduur van 5 werkdagen lopen. Na 5 werkdagen ontvangen wij uw paspoort retour met daarin het visum voor India.
Kan een bestaand visum voor India worden verlengd?

Nee, het is niet mogelijk een visum te verlengen. Houdt u er ook rekening mee dat bij iedere nieuwe visumaanvraag voor India een eventuele oude visum voor India per direct ongeldig wordt verklaard. Dus dien pas een nieuwe visumaanvraag in op het moment dat u geen gebruik meer wilt maken van eventueel eerder verstrekte visa.

Benodigde documenten en gegevens
Waar moet mijn paspoort aan voldoen?

Het paspoort moet nog minimaal zes maanden geldig zijn na iedere inreis en moet minimaal 2 lege pagina’s te bevatten.

Tevens moet het paspoort, bij aanvraag van een regulier/fysiek visum, vrij zijn van hoesjes en/of omslagen. Deze graag verwijderen alvorens het paspoort naar ons op te sturen.

Staat er een O (letter) of een 0 (cijfer) in mijn paspoort?

Documentnummers in Nederland bevatten nooit de letter “O”, maar kunnen wel het cijfer “0” bevatten. Ook al lijkt het er dus op dat er een letter O in uw paspoort staat , het zal gaan om het cijfer 0. Ook is het belangrijk te weten dat een documentnummers in Nederland negen karakters lang zijn.

Belgische documentnummers kunnen wel de letter(s) “O” en/of het cijfer “0”. Belgische documentnummers zijn acht karakters lang en beginnen altijd met twee letters gevolgd door zes cijfers.

Zijn er vereisten aan mijn pasfoto?

Voor het e-visum dient de scan scherp en leesbaar te zijn, de informatiepagina moet volledig in beeld zijn.

De pasfoto/scan voor zowel e-visum als fysiek visum dient van hoge kwaliteit en in kleur met een witte achtergrond te zijn. Hoofdbedekking is op de pasfoto alleen toegestaan indien dit uit religieuze overweging is. Het zichtbaar zijn van het gehele gelaat is dan wel een vereiste.

Voor het fysieke visum dienen de pasfoto’s hardcopy (op papier en niet digitaal), in de afgelopen 3 maanden genomen zijn in het formaat 50x50mm aangeleverd te worden. Let op! Het formaat wijkt af van de standaard maten. Meld bij uw fotograaf dat het om een visum India gaat en vraag de foto naast fysiek ook digitaal op.

De pasfoto voor het fysieke visum dient los (dus op geen enkele manier aan het aanvraagformulier bevestigd) en vrij te zijn van eventuele lijm/nietjes restanten.

Vragen over annuleren, wijzigingen en eventuele afwijzing
Krijg ik geld terug als ik geen gebruik maak van mijn visum?

Wordt uw e-visumaanvraag goedgekeurd dan krijgt u in geen geval uw geld terug. Ook niet indien u geen gebruik maakt van uw e-visum.

Kan ik mijn visum nog annuleren?

Annulering is alleen mogelijk voordat de betaling is afgerond. Zodra wij de betaling van uw visum aanvraag hebben ontvangen nemen wij deze direct in behandeling en is restitutie van uw betaling vanaf dat moment niet meer mogelijk.

Indien u bij de aanvraag een fout heeft gemaakt, kunt u een nieuwe visumaanvraag indienen. Kosten voor deze nieuwe aanvraag komen geheel voor uw eigen rekening.

Wat als ik een fout heb gemaakt bij het online invullen van het document?

Helaas is het, bij reeds ingediende aanvragen, niet mogelijk wijzigingen door te voeren. De enige mogelijkheid om een fout te corrigeren is door een nieuwe aanvraag in te dienen. In dit geval zal ook de betaling opnieuw moeten worden voldaan.

Overige vragen met betrekking tot privacy en hulp
Hoe gaan jullie om met persoonlijke gegevens?

Uw gegevens worden door ons enkel gebruikt voor de verwerking van uw visumaanvraag. Daarbij respecteren wij de privacy van elke gebruiker van onze site en zullen wij er zorg voor dragen dat alle persoonlijke informatie die u ons verschaft vertrouwelijk zal worden behandeld. Met klem laten wij u weten dat uw gegevens niet worden verkocht dan wel worden gebruikt voor welke andere commerciële doeleinden dan ook.

Mocht u verder nog vragen hebben over uw privacy, bekijk dan ons privacybeleid of neem contact met ons op.

Waar kan ik hulp vinden als het niet lukt?

Probeert u altijd eerst uw vraag op deze pagina te vinden, in bijna alle gevallen vind u hier het antwoord op uw vraag omtrent uw visumaanvraag.

Mocht u onverhoopt geen of onvoldoende antwoord op uw vraag vinden dan helpen wij u uiteraard graag, klikt u hier om contact met ons op te nemen.

Veelgestelde vragen

Zit je vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.

Contact opnemen Veelgestelde vragen
Visum aanvragen

Copyrights © 2025 All Rights Reserved by TRAVELDOCS Cookies Privacyverklaring Algemene voorwaarden

Gerealiseerd door WebSentiment.