skip to Main Content
FAQ visum Indonesie

Veel gestelde vragen
Indonesië visum

Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op

Algemene vragen

Wat is een visum Indonesië?

Wilt u naar Indonesië voor een vakantie- of zakenreis? Dan dient u een regulier visum aan te vragen voordat u het land wilt betreden. Het visum betreft een sticker, welke wordt uitgegeven door de Indonesische overheid en wordt aangebracht in het paspoort. Met dit visum heeft u toestemming om het grondgebied van Indonesië te betreden. Dit visum wordt meestal uitgegeven door de ambassade van Indonesië in Den Haag.

Ben ik verplicht om een visum Indonesië aan te vragen?

Heeft u een Nederlands of Belgisch paspoort en bent u van plan om langer dan 30 dagen aaneengesloten in Indonesië te verblijven voor een vakantie of zakenreis? Dan moet u voor vertrek een visum Indonesië aanvragen. Hiermee krijgt u de mogelijkheid om tot 60 dagen – bij verlening maximaal 90 dagen – aaneengesloten in Indonesië te verblijven. Duurt uw verblijf korter dan 30 dagen? Dan kunt u bij aankomst in Indonesië een Visa on Arrival halen of het land visumvrij betreden.

Wanneer u ervoor kiest om tot 30 dagen visumvrij in Indonesië te verblijven bent u verplicht om het land op de 30e dag te verlaten. U kunt uw visumvrije entree namelijk niet verlengen. Blijft u toch langer dan 30 dagen zonder visum in Indonesië? Dan riskeert u een boete en kan de Indonesische overheid zelfs besluiten om u toegang tot het land te ontzeggen.

Kan ik ook bij familieleden of vrienden in Indonesië verblijven?

Reizigers met de Nederlandse en Belgische nationaliteit hebben bij een langer verblijf dan 30 dagen aaneengesloten een visum Indonesië nodig. Dit visum is geschikt voor één inreis naar Indonesië en is geldig voor een 60 daags verblijf.

Bij familie-en of vriendenbezoek kunt u voor vertrek een visum Indonesië aanvragen. Voor deze aanvraag moet er een uitnodiging/sponsorbrief van de familielid/vriend en een kopie van diegene zijn KTP-kaart (Indonesisch identiteitskaart) worden aangeleverd.

Deze verklaring moet worden gelegaliseerd door de betreffende Indonesische gemeente en mag ook worden uitgegeven/aangevraagd door een in Nederland wonende Indonesiër. Dit “Social Cultural Visa” geeft u de mogelijkheid om maximaal 180 dagen in Indonesië te verblijven. Wel moet u dit visum 10 dagen voordat de eerste 2 maanden zijn verstreken, bij de lokale ” Imigrasi “ (immigratiekantoor) laten verlengen. Deze verlenging is geldig voor 30 dagen per keer.

In totaal kunt u dit visum 4 maal verlengen waardoor de totale verblijfsduur op 180 dagen komt.

Welke soorten visa zijn er te verkrijgen voor Indonesië?

Indonesië kent verschillende visum typen.

Voor zakelijke reizigers bestaan er twee soorten zakenvisums. De meest voorkomede is een visum voor 1 inreis (single-entry), waarmee u 60 tot 90 dagen in Indonesië kunt verblijven. Dit visum is bij afgifte 3 maanden geldig. Binnen deze periode moet u Indonesië inreizen. Bij aankomst gaan de aantal dagen van verblijf van start. Daarnaast is er een visum voor onbeperkt aantal inreizen (multiple-entry). Een visum met meerdere inreizen kan een geldigheid tot 1 jaar hebben. Als u minder dan 30 dagen in Indonesië verblijft heeft u helemaal geen visum nodig.

Daarnaast bestaat er ook een visum voor journalisten, een visum voor studenten, een werkvisum, een transit (overstap visum) en een visum op persoonlijke uitnodiging (Sociaal Cultureel).

Het doel van uw reis bepaalt welk type visum u dient aan te vragen. Als u niet zeker weet welk visum het meest van toepassing is op uw situatie, schroomt u zich dan niet om contact met ons op te nemen! Onze visumexperts zullen dan samen met u kijken welk type visum het beste bij uw reis past.

Heb ik een ander soort visum nodig voor mijn vakantie of zakenreis naar Indonesië?

Heeft u de Nederlandse nationaliteit, dan is een visum Indonesië alleen nodig bij een verblijf van 30 dagen of meer. Dit visum is geschikt voor 1 inreis naar Indonesië en geldt voor een verblijfsperiode van 60 dagen, met de mogelijkheid tot verlening van 30 dagen per keer.

Zakenvisums zijn er in verschillende varianten, deze kan aangevraagd worden voor 1 inreis (single-entry) of voor een onbeperkt aantal inreizen binnen een jaar (multiple-entry). Als u minder dan 30 dagen in Indonesië verblijft heeft u helemaal geen visum nodig.

Moeten kinderen ook een visum voor Indonesië aanvragen?

Ja, iedereen die meereist, ongeacht de leeftijd, dient een visum te kunnen voorleggen bij het inreizen van Indonesië. Dit betekent dat iedereen daarom ook dient te beschikken over een eigen paspoort (kinderen dus niet bijgeschreven in het paspoort van een ouder/voogd), waar het visum in komt te staan.

Hoe lang mag ik met mijn visum in Indonesië verblijven?

Vraagt u het toeristenvisum aan, om op vakantie te gaan, dan mag u maximaal 60 dagen aaneengesloten in Indonesië verblijven.

Vraagt u een zakelijk visum aan, dan mag u tot 60 dagen aaneengesloten in Indonesië zijn. Als u het (zakelijk) multiple-entry visum met een geldigheidstermijn van 12 maanden aanvraagt, dan mag u in elke aaneengesloten periode tot 60 dagen in Indonesië verblijven, ondanks dat uw visum voor één jaar geldig is.

Moet u voor een langere periode in Indonesië verblijven op één visum? Dan komt u misschien in aanmerking voor een zgn “Limited Stay visa”. Dit visumtype kunt u tot 5 keer verlengen. Daarna kunt u, indien nodig en gewenst, een visum aanvragen voor een permanent verblijf in Indonesië. Vraag ons naar de voorwaarden. Traveldocs helpt u graag bij het verkrijgen van een Limited Stay / Migration visum.

Wanneer ik van plan ben Indonesië meerdere keren te bezoeken, dien ik dan telkens weer alle gegevens in te vullen?

Toeristen komen momenteel (nog) niet in aanmerking voor een multiple entry visum voor Indonesië. Indien u vaker als toerist naar Indonesië reist, dient u per reis een nieuw visum aan te vragen of het land visumvrij te betreden (mits uw verblijf korter is dan 30 dagen). Het land visumvrij betreden mag slechts twee keer per jaar gebeurden. Houdt hier rekening mee en vraag op tijd uw visum aan, indien dit van toepassing is.

Een zakenvisum voor Indonesië is wel beschikbaar voor meerdere inreizen. Om dit visum aan te kunnen vragen dient u wel te voldoen aan de eisen en moet u in staat zijn om de nodige documentatie te overleggen. Kunt u dit niet? Dan krijgt u meestal een visum met slechts één inreis, ook als er wel betaald is voor een visum met meerdere inreizen.

Hoe veel keer mag ik Indonesië inreizen met 1 visum?

U kunt met het single-entry visum, zowel toeristisch als zakelijk, éénmaal Indonesië inreizen voor een verblijf van maximaal 6o dagen.

Met het (zakelijke) multiple-entry visum kunt u, binnen 12 maanden, onbeperkt Indonesië inreizen, ook hier geldt dat elk aaneengesloten verblijf niet langer mag duren dan 60 dagen.

Moet ik op de exacte data naar Indonesië reizen die ik op mijn aanvraag heb aangegeven?

Nee, dat hoeft niet. Let wel: u mag alleen reizen binnen de geldigheidsdata vermeld op het visum voor Indonesië. Als u uw reis heeft gewijzigd en deze niet meer binnen de geldigheid van het visum valt, dient u een nieuw visum aan te vragen. Het visum Indonesië is na afgifte 3 maanden geldig. Binnen deze periode moet u Indonesië inreizen. Bij aankomst gaan de 60 dagen pas van start. Zolang uw inreis (bij een single entry visum) binnen de eerste 3 maanden na afgiftedatum van uw visum plaatsvindt, mag u afwijken van de data die u heeft opgegeven tijdens het aanvragen van uw visum.

Wat kost het visum voor Indonesië?

De kosten voor het visum Indonesië  zijn voor het toeristisch single-entry visum € 89,95.

Voor het zakelijk single-entry visum zijn de kosten € 89,95 en voor het zakelijke multiple-entry visum € 146,95.

Dit is inclusief verwerkingskosten, consulaire kosten, transactiekosten (bij een online betaling met bijv. iDeal of bankcontact) en BTW. Wilt u gegevens en/of documenten laten ophalen of thuisbezorgen dan betaalt u hiervoor aanvullende verzendkosten.

Over het aanvragen van het visum voor Indonesië

Hoe vraag ik het visum voor Indonesië aan?

De procedure voor de visumaanvraag Indonesië begint online. Hiervoor dient u het online aanvraagformulier te openen. Nadat u alle gegevens van de betreffende reiziger(s) ingevuld heeft, kan de aanvraag, zeer eenvoudig, worden betaald. Dat is mogelijk met iDeal, Bancontact, Paypal of met Creditcard. Als de betaling is afgerond, ontvangt u (binnen maximaal 1 uur) een e-mail van ons met instructies over het aanleveren van de benodigde documenten.

Voor het aanleveren van deze documenten kunt u er voor kiezen om ze zelf af te komen geven op ons kantoor of om deze te verzenden middels aangetekende post of per koerier. Uiteraard kunt u tegen betaling ook gebruik te maken van onze veilige ophaalservice.

Na toekenning van het visum ontvangt u het paspoort met daarin het visum voor Indonesië weer retour van ons. De wijze van retourzending kunt u selecteren in het aanvraagformulier. U kunt vervolgens kiezen uit de volgende opties: per DHL-koerier, persoonlijk afhalen bij ons kantoor of klaar laten leggen bij de Avia Partnerdesk (vertrekhal 2) op Schiphol Airport.

Mijn visum is aangevraagd maar ik heb geen e-mail ontvangen , wat nu?

Heeft u na het voldoen van de betaling van uw visum, niet binnen een uur een e-mail van ons ontvangen? Check dan eerst de map ongewenste post (spambox). Heeft u ook daar geen e-mail ontvangen? Neemt u dan contact met ons op, telefonisch dan wel per e-mail, via de contactpagina.

Hoe ver voor de reis kan/mag ik het visum voor Indonesië aanvragen?

De aanvraag van het visum voor Indonesië is mogelijk tussen de 90 dagen en ongeveer een week voor het vertrek, dit is afhankelijk van het door u gekozen visumtype. Om er zeker van te zijn dat het visum tijdig wordt toegekend, raden wij u aan de aanvraag enkele weken voor het vertrek in te dienen.

Let op: er kan maximaal 1 geldig visum voor Indonesië aanwezig zijn in uw paspoort, als u nog een lopend visum in uw paspoort hebt zitten vervalt de geldigheid van dit oude visum.

Is er ook een spoedprocedure?

Ja, het visum voor Indonesië kan ook met spoed aangevraagd worden. De gebruikelijke levertijd voor zowel het zakelijke als het toeristische visum bedraagt 10 werkdagen. Indien u een spoedaanvraag doet, bedraagt deze 6 werkdagen. Voor deze spoedprocedure geldt een toeslag van €39.95 voor het zakelijke en €17.50 voor het toeristische visum.

Is het mogelijk om een groepsaanvraag in te dienen?

Ja, het is mogelijk om op één aanvraagformulier meerdere reizigers toe te voegen die samen naar Indonesië reizen. Doordat veel gegevens slechts eenmaal ingevuld hoeven te worden kan dit veel invulwerk besparen.

Hoe verzend ik mijn paspoort en documenten?

Er zijn een aantal aanlevermethoden, te weten: het zelf afleveren bij ons op kantoor in Hoofddorp, het zelf verzenden (aangetekend per post danwel per koerier) of het door ons laten ophalen (de volgende dag of in geval van spoed nog de zelfde dag).

Soms kan onze ophaalservice nog de zelfde dag worden ingezet. De mogelijkheid en de kosten hiervan zijn afhankelijk van de ophaallocatie, het tijdstip en de drukte bij onze koeriersdienst. Ook zijn de kosten voor het ophalen voor de volgende dag afhankelijk van de ophaallocatie.

U kunt ons telefonisch benaderen voor de mogelijkheden van onze ophaaldienst. Onze medewerkers helpen u graag.

Hoe krijg ik het paspoort met het visum voor Indonesië weer in mijn bezit?

U kunt het paspoort, met daarin het visum Indonesië op verschillende manieren ontvangen. In het aanvraagformulier dat u online invult kunt u aangeven welke optie voor u de voorkeur geniet: het zelf ophalen bij ons op kantoor in Hoofddorp, het zelf ophalen op Schiphol (toeslag: €44.95), verzending per koerier volgende werkdag (toeslag: €39.95), per aangetekende verzending(toeslag: €17.09), verzending per koerier op de dag van toekenning (toeslag op aanvraag)*

*Vraag telefonisch naar de mogelijkheden daar dit niet altijd mogelijk is.

De prijzen zijn per aanvraag en niet per visum. Als er met één aanvraagformulier meerdere visums worden aangevraagd, blijven de verzendkosten gelijk (met een maximum van 4 paspoorten per zending).

Wanneer en hoe moet ik betalen?

Na het indienen van het online aanvraagformulier dient u de gehele betaling te voldoen. Dit kunt u doen met iDeal, Bancontact, Paypal of creditcard. Indien er een toeslag berekend wordt voor de door u gekozen ophaal- en/of verzendmethode, dan wordt deze direct bij het totaal bedrag opgeteld.

Als u gebruik maakt van een spoedkoerier op maat (voor het ophalen en/of retourneren) zullen de kosten achteraf worden gefactureerd.

Kan een bestaand visum verlengd worden?

Nee, het is niet mogelijk een visum te verlengen. Houdt u er ook rekening mee dat bij iedere nieuwe visumaanvraag voor Indonesië een eventuele oude visum voor Indonesië per direct ongeldig wordt verklaard. U kunt pas een nieuwe visumaanvraag indienen op het moment dat u geen gebruik meer wilt maken van een eventueel eerder verstrekt visum.

Benodigde documenten en gegevens

Welke gegevens en documenten moet ik aanleveren voor de aanvraag?

Welke gegevens en documenten u moet aanleveren hangt af van uw reisdoel (toeristisch of zakelijk), het aantal benodigde inreizen in Indonesië en de door u gewenste geldigheidstermijn van het visum. Na dat u de online aanvraag van het visum voor Indonesië heeft ingediend ontvangt u van ons een persoonlijke e-mail met instructies voor het aanleveren van de benodigde documenten voor uw situatie.

Ook kunt u op deze pagina, zelf nagaan welke documenten dat zullen zijn.

Waar moet mijn paspoort aan voldoen?

Een noodpaspoort wordt niet geaccepteerd.

Het paspoort moet nog minimaal zeven maanden geldig zijn na iedere inreis. Bij een lang verblijf in Indonesië geldig zijn de gehele periode van het verblijf. Het paspoort dient minstens één lege pagina te bevatten.

Tevens moet het paspoort vrij zijn van hoesjes en/of omslagen, deze graag verwijderen alvorens naar ons op te sturen.

Ik heb de Belgische nationaliteit en ik heb geen Burgerservicenummer (BSN). Wat moet ik invullen?

U kunt bij het invulveld op het aanvraagformulier negen keer een nul invoeren (000000000).

Staat er een O (de letter) of een 0 (het cijfer) in mijn paspoort?

Nederlandse documentnummers, zoals een paspoortnummer, hebben nooit de letter “O”, maar kunnen wel het cijfer “0” bevatten. Het kan erop lijken dat een letter O in uw paspoort staat, dit betreft dan het cijfer 0. Ook is het belangrijk te weten dat documentnummers in Nederland 9 karakters lang zijn.

Documentnummers uit België kunnen wel de letter “O” en/of het cijfer “0” bevatten. Belgische documentnummers zijn altijd 8 karakters lang en zullen altijd beginnen met 2 letters, gevolgd door 6 cijfers.

Zijn er vereisten aan mijn pasfoto?

De pasfoto dient hardcopy (op papier en niet digitaal), in de afgelopen 3 maanden genomen zijn en in het formaat 35x45mm aangeleverd te worden. De pasfoto dient van hoge kwaliteit en in kleur met een witte achtergrond te zijn. Hoofdbedekking is op de pasfoto alleen toegestaan indien dit uit religieuze overweging is: het zichtbaar zijn van het gehele gelaat is dan wel een vereiste.

De pasfoto dient los (dus op geen enkele manier aan het aanvraagformulier bevestigd) en vrij te zijn van eventuele lijm/nietjes restanten.

Welke documenten moet ik extra aanleveren als ik jonger dan 18 jaar ben?

Kinderen onder de 12 jaar dienen een in het Engels geschreven toestemmingsbrief, ondertekend door de ouder(s)/voogd, een kopie van het paspoort van de ouder(s)/voogd(en), alsmede een kopie van de geboorteakte aan te leveren.

Kinderen van 12 tot en met 17 jaar dienen een in het Engels geschreven toestemmingsbrief, ondertekend door de ouder(s)/voogd en een kopie van het paspoort van de ouder(s)/voogd(en) aan te leveren.

Als het kind meereist met beide ouders en hebben deze hun visums al verkregen dan dient men ook een kopie van het visum en een kopie van de vluchtbevestiging aan te leveren.

Als het kind alleen of met één van de ouders dan wel een ander familielid reist, dan dient men een officiële machtigingsbrief (te verkrijgen bij de gemeente waar het kind staat ingeschreven) én een kopie van de geboorteakte aan te leveren.

Indien het een aanvraag voor het gehele gezin betreft dan hoeft er alleen een kopie van het paspoort van beide ouders/voogden en een toestemmingsbrief aangeleverd te worden als het kind jonger is dan 12 jaar.

Welke documenten moet ik extra aanleveren als ik gepensioneerd ben?

Als u gepensioneerd bent gelden er geen andere eisen dan de normale aanvraag voor het visum voor Indonesië.

Welke documenten moet ik extra aanleveren als ik werkloos ben?

Als u werkloos bent gelden er geen andere eisen dan de normale aanvraag voor het visum voor Indonesië.

Moeten er al overnachtingen en vliegtickets geboekt zijn alvorens ik het Visum Indonesië aanvraag?

Voor de aanvraag voor een visum Indonesië dient u een kopie van uw vluchtschema aan te leveren. Op dit schema of e-ticket van uw vluchten moet zijn aangetoond dat de reiziger vanuit de EU naar Indonesië vertrekt en dat de terugreis, inclusief datum, vanuit Indonesië plaatsvindt.

Aan welke eisen moet een uitnodigingsbrief voldoen?

Een uitnodigingsbrief is een vereiste als u zakelijk naar Indonesië reist, deze brief moet op bedrijfspapier geschreven zijn (een kopie is toegestaan).

Bij een single-entry visum dient deze vanuit de sponsor/organisatie naar wie u reist in Indonesië te komen.

Bij een multiple-entry visum dient deze vanuit de immigratiedienst in Indonesië te komen. De uitnodigingsbrief mag maximaal 2 maanden oud zijn bij aanvraag van het visum.

De uitnodigingsbrief dient geadresseerd te zijn aan de ambassade in Den Haag, de naam van de uitnodigende alsmede de naam van de reiziger vermelden, de datum van in- en uitreis vermelden en ondertekend zijn door uitnodigende partij.

Adres Ambassade Den Haag :

Ambassade Den Haag

Tobias Asserlaan 8

2517 KC Den Haag.

Het wijzigen of annuleren van een aanvraag

Als mijn aanvraag is geweigerd, krijg ik dan de gemaakte kosten retour?

Nee. Het visum dienen wij vooraf te betalen. Als de Indische overheid besluit dat u het land niet in mag om welke reden dan ook, kunnen wij deze kosten niet meer terug krijgen.

Ik heb iets fout ingevuld of aangeleverd,wat te doen?

In dit geval neemt u zo snel mogelijk contact met ons op om aan te geven wat er niet op orde is. Of uw visumaanvraag nog kan worden gecorrigeerd is afhankelijk van de aard van de fout en wat de status van uw aanvraag is.

Kan mijn aanvraag nog geannuleerd worden?

Na het ontvangen van uw paspoort en de overige documenten nemen wij uw aanvraag in behandeling. Vanaf dat moment is het annuleren van de aanvraag niet meer mogelijk. Wilt u uw aanvraag annuleren alvorens u uw paspoort en documenten hebt aangeleverd neem dan contact met ons op telefonisch dan wel per e-mail.

Overige vragen

Hoe gaan jullie om met persoonlijke gegevens?

Uw gegevens worden door ons alleen gebruikt voor de verwerking van uw visumaanvraag. Daarbij respecteren wij de privacy van elke gebruiker van onze site en zullen wij er zorg voor dragen dat alle persoonlijke informatie die u ons verschaft vertrouwelijk zal worden behandeld.

Met klem laten wij u weten dat uw gegevens niet worden verkocht dan wel worden gebruikt voor welke andere commerciële doeleinden dan ook.

Mocht u verder nog vragen hebben over uw privacy, bekijk dan ons privacybeleid of neem contact met ons op.

Waar kan ik hulp vinden als het niet lukt?

Probeert u altijd eerst uw vraag op deze pagina te vinden, in bijna alle gevallen vindt u hier het antwoord op uw vraag omtrent uw aanvraag over het visum Indonesië.

Mocht u onverhoopt geen of onvoldoende antwoord op uw vraag vinden dan helpen wij u uiteraard graag, klikt u hier om contact met ons op te nemen.

Back To Top