Algemene vragen
Wat is een visum Nepal?
Als u naar Nepal wilt voor een vakantie, dient u een regulier visum aan te vragen voor u het land kunt betreden. Het visum betreft een sticker, welke wordt uitgegeven door de Nepalese overheid en wordt aangebracht in het paspoort. Met dit visum heeft u toestemming om het grondgebied van Nepal te betreden.
Andere soorten visa, zoals ‘zakelijk’ of ‘student’ kunt u uitsluitend in Nepal zelf aanvragen.
Heb ik een visum nodig voor Nepal?
Om Nepal te mogen bezoeken is een visum verplicht. Een toeristisch visum kunt u bij ons eenvoudig aanvragen. Een zakelijk of een student visum dient ter plaatse u in Nepal zelf aan te vragen.
Moeten kinderen ook een visum voor Nepal aanvragen?
Ja, iedereen die meereist, ongeacht de leeftijd, dient een visum te kunnen voorleggen bij het inreizen van Nepal. Dit betekent dat iedereen, tevens kinderen, daarom ook dient te beschikken over een eigen paspoort, waar het visum in komt te staan.
Welke soorten visa zijn er te verkrijgen voor Nepal?
Voor Nepal is een toeristisch visum te verkrijgen voor een verblijf van respectievelijk 15, 30 of 90 dagen. Dit visum is ter plaatse in Nepal te verlengen tot een maximale verblijfsduur van 150 dagen per kalenderjaar.
Een zakelijk- of studentenvisum kan uitsluitend in Nepal zelf worden aangevraagd.
Hoe lang mag ik blijven in Nepal?
Voor Nepal is een toeristisch visum te verkrijgen voor een verblijf van respectievelijk 15, 30 of 90 dagen, welke in Nepal is te verlengen tot een maximale verblijfsduur van 150 dagen per kalenderjaar.
Het visum gaat in op het moment dat u arriveert in Kathmandu, u krijgt dan een datumstempel in uw paspoort, vanaf die datum is uw visum dus nog respectievelijk 15, 30, of 90 dagen geldig.
Kan een bestaand visum verlengd worden?
Ja, uw visum is in Nepal te verlengen tot een maximale verblijfsduur van 150 dagen per kalenderjaar.
Hoe veel keer mag ik Nepal inreizen met 1 visum?
Met het toeristen visum voor Nepal kunt u meerdere keren het land in en uit reizen. Dit kan binnen de geldigheidsduur van het visum.
Welk visum heb ik nodig voor mijn zakenreis naar Nepal?
Indien u een zakenvisum voor Nepal nodig heeft, dient u eerst een toeristen visum aan te vragen. Deze kunt u vervolgens, via het Ministerie van Industrie in Kathmandu, ter plaatse laten omzetten in een zakelijk visum.
Het toeristen visum vraagt u hier eenvoudig aan.
Moet ik op de exacte data naar Nepal reizen die ik op mijn aanvraag heb aangegeven?
Nee, dat hoeft niet, u mag maximaal 6 maanden ná uitgifte van het visum aankomen in Nepal.
Op het moment dat u arriveert in Nepal krijgt u een datumstempel en gaat het visum van 15, 30 of 90 dagen geldigheid in.
Wat kost het visum voor Nepal?
De kosten voor het visum voor Nepal bedragen voor het toeristisch visum voor
– 15 dagen € 89,95
– 30 dagen € 106,95
– 90 dagen € 174,95
Dit is inclusief verwerkingskosten, consulaire kosten, transactiekosten (bij iDeal/bancontact betaling) en btw. Wilt u gegevens en/of documenten laten ophalen of thuisbezorgen, dan betaalt u hiervoor aanvullende verzendkosten.
Ook kunt u gebruik maken van een spoedprocedure waarbij ook een toeslag berekend zal worden. De hoogte van deze toeslagen is afhankelijk van de gewenste levertijd en visumtype.
Informatie over de toeslagen en tarieven kunt u vinden op de pagina kosten van het visum Nepal.
Over het aanvragen van het visum Nepal
Hoe vraag ik het visum voor Nepal aan?
De procedure voor de aanvraag van het visum voor Nepal begint online. Hiervoor opent u het online aanvraagformulier.
Na alle gegevens van de betreffende reiziger(s) ingevuld te hebben kan de aanvraag, zeer eenvoudig, worden betaald. Dat is mogelijk met iDeal, Bancontact, Paypal of met Creditcard.
Als de betaling is afgerond ontvangt u (binnen maximaal 1 uur) een e-mail van ons met instructies over het aanleveren van de benodigde documenten. Voor het aanleveren van deze documenten kunt u er voor kiezen om ze zelf af te komen geven op ons kantoor of ze te verzenden per aangetekende post of koerier. U kunt tevens gebruik maken van onze veilige ophaalservice.
Na toekenning van het visum ontvangt u het paspoort met daarin het visum voor Nepal weer retour van ons. De wijze van retourzending kunt u selecteren in het aanvraagformulier, te weten: Aangetekend per post, per DHL-koerier, persoonlijk afhalen bij ons kantoor of klaar laten leggen op Schiphol.
Mijn visum is aangevraagd maar ik heb geen e-mail ontvangen , wat nu?
Heeft u, na het voldoen van de betaling van uw visum, niet binnen een uur een e-mail van ons ontvangen? Check dan eerst de map ongewenste post (spambox). Ook daar geen e-mail ontvangen? Neemt u dan contact met ons op, telefonisch dan wel per e-mail, via de contactpagina.
Hoe ver voor de reis kan/mag ik het visum voor Nepal aanvragen?
De aanvraag van het visum voor Nepal is mogelijk tussen de 3 dagen en ongeveer 6 maanden voor het vertrek. Het visum gaat pas in op de dag dat u in Nepal arriveert en mag maximaal 6 maanden na uitgifte van het visum zijn.
Om er zeker van te zijn dat het visum tijdig wordt toegekend, raden wij u aan de aanvraag enkele weken voor het vertrek in te dienen. Op de pagina met levertijden kunt u hierover meer informatie vinden.
Is het mogelijk om een groepsaanvraag in te dienen?
Ja, het is mogelijk om op één aanvraagformulier meerdere reizigers toe te voegen die samen naar Nepal reizen. Doordat veel gegevens slechts eenmaal ingevuld hoeven te worden kan dit veel invulwerk besparen.
Hoe verzend ik mijn paspoort en documenten?
Er zijn een aantal aanlevermethoden, te weten: zelf afleveren bij ons op kantoor in Hoofddorp of het zelf verzenden (aangetekend per post dan wel per koerier). U kunt het ook door Traveldocs laten ophalen (de volgende dag of in geval van spoed nog de zelfde dag).
Soms kan onze ophaalservice nog de zelfde dag worden ingezet. De mogelijkheid en de kosten hiervan zijn afhankelijk van de ophaallocatie, het tijdstip en de drukte bij onze koeriersdienst. Ook zijn de kosten voor het ophalen voor de volgende dag afhankelijk van de ophaallocatie.
U kunt ons telefonisch benaderen voor de mogelijkheden van onze ophaaldienst.
Hoe krijg ik het paspoort met het visum voor Nepal weer in mijn bezit?
Het weer retour ontvangen van het paspoort met daarin het visum Nepal kan op verscheidende manieren. In het aanvraagformulier dat u online invult, kunt u aangeven welke optie voor u de voorkeur geniet. U kunt het zelf ophalen bij ons op kantoor in Hoofddorp (gratis) of op Schiphol (toeslag: €44.95). U kunt ervoor kiezen om het te laten verzenden per koerier de volgende werkdag (toeslag: €39.95), per aangetekende verzending (toeslag: €17.09) of per koerier op de dag van toekenning (toeslag op aanvraag)*.
*Vraag telefonisch naar de mogelijkheden daar dit niet altijd mogelijk is.
De prijzen zijn per aanvraag en niet per visum. Als er met één aanvraagformulier meerdere visums worden aangevraagd, blijven de verzendkosten gelijk (met een maximum van 4 paspoorten per zending)
Wanneer en hoe moet ik betalen?
Na het indienen van het online aanvraagformulier dient u de betaling te voldoen. Dit kunt u doen met: iDeal, Paypal, Bancontact of creditcard. Indien er een toeslag gerekend wordt voor de door u gekozen ophaal- en/of verzendmethode wordt deze direct bij het totaal bedrag opgeteld.
Als u gebruik maakt van een spoedkoerier op maat (voor het ophalen en/of retourneren) zullen de kosten achteraf worden gefactureerd.
Benodigde documenten en gegevens
Welke gegevens en documenten moet ik aanleveren voor de aanvraag?
Voor het aanvragen van het visum voor Nepal stuurt u uw paspoort, een los en recentelijk genomen pasfoto en het volledig ingevuld aanvraagformulier (u toegezonden per e-mail) naar ons toe.
Waar moet mijn paspoort aan voldoen?
Een noodpaspoort wordt niet geaccepteerd.
Het paspoort moet nog minimaal zes maanden geldig zijn na vertrek uit Nepal.
Het paspoort dient minstens één lege pagina te bevatten.
Tevens moet het paspoort vrij zijn van hoesjes en/of omslagen, deze graag verwijderen alvorens naar ons op te sturen.
Ik heb de Belgische nationaliteit en ik heb geen Burgerservicenummer (BSN). Wat moet ik invullen?
U kunt bij het invulveld op het aanvraagformulier negen keer een nul invoeren (000000000).
Staat er een O(de letter) of een 0 (het cijfer) in mijn paspoort?
Nederlandse documentnummers, zoals een paspoortnummer, hebben nooit de letter “O”, maar kunnen wel het cijfer “0” bevatten. Het kan erop lijken dat een letter O in uw paspoort staat, dit betreft dan het cijfer 0. Ook is het belangrijk te weten dat documentnummers in Nederland 9 karakters lang zijn.
Documentnummers uit België kunnen wel de letter “O” en/of het cijfer “0” bevatten. Belgische documentnummers zijn altijd 8 karakters lang en zullen altijd beginnen met 2 letters, gevolgd door 6 cijfers.
Zijn er vereisten aan mijn pasfoto?
De pasfoto dient hardcopy (op papier en niet digitaal) aangeleverd te worden in het formaat 35x45mm. De pasfoto mag niet eerder genomen zijn dan 3 maanden ervoor. Tevens dient de pasfoto van hoge kwaliteit en in kleur met een witte achtergrond te zijn. Hoofdbedekking is op de pasfoto alleen toegestaan indien dit uit religieuze overweging is: het zichtbaar zijn van het gehele gelaat is dan wel een vereiste.
De pasfoto dient los (dus op geen enkele manier aan het aanvraagformulier bevestigd) en vrij te zijn van eventuele lijm/nietjes restanten.
Ik heb een Vreemdelingenpaspoort of Vluchtelingenpaspoort. Kan ik nog steeds een visum aanvragen?
Het is niet mogelijk om als statushouder een visum voor Nepal in Nederland te verkrijgen.
Wel kunt u een visum voor Nepal aanvragen via de Nepalese ambassade in Brussel. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.
Welke documenten moet ik Extra aanleveren als ik jonger dan 18 jaar ben?
Kinderen onder de 18 jaar dienen een, in het Engels geschreven toestemmingsbrief (u kunt ook gebruik maken van het toestemmingsformulier van de Rijksoverheid), ondertekend door de ouder(s)/voogd en een kopie van het paspoort van de ouder(s)/voogd(en), alsmede een kopie van de geboorteakte aan te leveren.
Als het kind alleen of met één van de ouders dan wel een ander familielid reist, dan dient men een officiële machtigingsbrief (te verkrijgen bij de gemeente waar het kind staat ingeschreven) én een kopie van de geboorteakte aan te leveren.
Moeten er al overnachtingen en vliegtickets geboekt zijn alvorens ik het Visum Nepal aanvraag?
Nee, het is voor de aanvraag voor een visum voor Nepal niet nodig om al in het bezit te zijn van vliegtickets of hotelboekingen.
Het wijzigen of annuleren van een aanvraag
Ik heb iets fout ingevuld of aangeleverd, wat te doen?
In dit geval neemt u zo snel mogelijk contact met ons op om aan te geven wat er niet op orde is. Of uw visumaanvraag nog kan worden gecorrigeerd is afhankelijk van de aard van de fout en wat de status van uw aanvraag is.
Als mijn aanvraag is geweigerd, krijg ik dan de gemaakte kosten retour?
Nee, het visum dienen wij vooraf te betalen. Als de Nepalese overheid besluit dat u het land niet in mag om welke reden dan ook, kunnen wij deze kosten niet meer terug krijgen.
Kan mijn aanvraag nog geannuleerd worden?
Na het ontvangen van uw paspoort-scan en de overige documenten nemen wij uw aanvraag in behandeling. Vanaf dat moment is het annuleren van de aanvraag niet meer mogelijk. Wilt u uw aanvraag annuleren alvorens u uw paspoort en documenten hebt aangeleverd neem dan contact met ons op telefonisch dan wel per e-mail.
Overige vragen
Hoe gaan jullie om met persoonlijke gegevens?
Uw gegevens worden door ons alleen gebruikt voor de verwerking van uw visumaanvraag. Daarbij respecteren wij de privacy van elke gebruiker van onze site en zullen wij er zorg voor dragen dat alle persoonlijke informatie die u ons verschaft vertrouwelijk zal worden behandeld.
Met klem laten wij u weten dat uw gegevens niet worden verkocht dan wel worden gebruikt voor welke andere commerciële doeleinden dan ook.
Mocht u verder nog vragen hebben over uw privacy, bekijk dan ons privacybeleid of neem contact met ons op.
Waar kan ik hulp vinden als het niet lukt?
Probeert u altijd eerst uw vraag op deze pagina te vinden. In bijna alle gevallen vindt u hier het antwoord op uw vraag omtrent uw aanvraag over het visum Nepal.
Mocht u onverhoopt geen of onvoldoende antwoord op uw vraag vinden, dan helpen wij u uiteraard graag. Klikt u hier om contact met ons op te nemen.