Algemene vragen
Heb ik een visum nodig voor Cuba?

U heeft een visum voor Cuba nodig als u op vakantie of op zakenreis naar Cuba gaat. Dit geldt voor alle burgers van de EU, dus ook voor mensen met een Nederlands of Belgisch paspoort. Ook minderjarige kinderen dienen tevens elk een eigen visum voor Cuba te hebben.

Indien het een toeristische reis betreft, kunt u de aanvraag volledig online indienen. Dit kan via het aanvraagformulier op onze website. Als u vragen heeft hierover, neemt u dan gerust contact met ons op. Onze visumexperts helpen u graag.

Wat is een visum Cuba precies?

Het visum Cuba is een groene papieren kaart, welke uit twee gedeeltes bestaat. U vult op zowel het linker- als op het rechterdeel van de kaart uw gegevens in. Na aankomst op Cuba wordt één deel van het visum afgescheurd en ingenomen. Zodra u het land weer verlaat, wordt het andere deel ook ingenomen door de immigratieofficieren. Daarom is het van belang dat u het tweede gedeelte van uw visum Cuba goed bij zich bewaard gedurende uw verblijf op Cuba. Wij adviseren u om dit gedeelte los in uw paspoort te bewaren, plak deze dus niet vast!

Heb ik een ander soort visum nodig voor mijn vakantie of zakenreis naar Cuba?

Ja, voor uw vakantie kunt u hier een toeristenkaart aanvragen, voor een zakelijke reis is een zakenvisum vereist.

Let op: voor het zakelijk visum dient u ook een garantiebrief en een uitnodigingsbrief aan te leveren. Neemt u in dit geval contact met ons op en vraag ons naar de mogelijkheden.

Moeten kinderen ook een visum voor Cuba aanvragen?

Ja, ook voor kinderen, ongeacht de leeftijd, dient een visum voor vertrek naar Cuba aangevraagd te worden.

Wat kost het visum voor Cuba?

De kosten voor het visum voor Cuba kunt u vinden op het aanvraagformulier.
Dit is inclusief verwerkingskosten, consulaire kosten, transactiekosten (bij iDeal/bancontact betaling) en btw.

Daarnaast bieden wij de mogelijkheid om gebruik te maken van een spoedprocedure, waarbij het visum voor Cuba dezelfde dag nog verzonden wordt. Hier rekenen wij €24,95 euro extra voor.

Kan ik het visum verlengen?

Indien gewenst kunt u ter plaatse het toeristenvisum bij een kantoor van de immigratiedienst verlengen met 90 extra dagen. Hierdoor kunt u in totaal 180 dagen in Cuba verblijven. Ook het zakelijk visum is ter plaatse te verlengen.

Maakt het uit hoe ik Cuba inreis?

Het maakt niet uit hoe u Cuba inreist, of dit per boot of met het vliegtuig naar Cuba reist, uw visum is bij elke grenscontrole geldig.


Let er wel op dat zij die via USA naar Cuba reizen, de groene toeristenkaart niet geaccepteerd wordt. Dit geldt ook voor reizigers met de USA nationaliteit. Zij zijn verplicht om te beschikken over de zogenaamde roze toeristenkaart. Traveldocs kan ook deze voor u verzorgen tegen euro € 119,95 p.p.

Applicatiegerelateerde informatie
Hoe vraag ik het visum voor Cuba aan?

U kunt uw aanvraag voor het toeristenvisum online aanvragen. Het aanvragen kan 24 uur per dag, 7 dagen per week. Het visum Cuba wordt binnen 2 werkdagen per post naar u toegestuurd, tenzij u gebruik maakt van de spoedprocedure. In dat geval versturen wij het visum vaak dezelfde werkdag nog. De verzendkosten zijn inbegrepen in het totaalbedrag.

Na ontvangst van het visum kunt u de visumkaart eenvoudig zelf invullen aan de hand van ons uitleg document, welke wij altijd mee sturen. Zorgt u ervoor dat u bij het invullen zorgvuldig te werk gaat en de paspoortgegevens foutloos overneemt, zoals beschreven in het voorbeelddocument.

Ook het zakelijk visum kunt bij ons aanvragen, neem hiervoor contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden.

He ver voor de reis kan/mag ik het visum voor Cuba aanvragen?

Doordat op het visum Cuba geen aankomstdatum staat vermeld, kan deze zelfs jaren voor vertrek aangevraagd worden.

Wij raden aan het zakelijk visum tot minimaal 15 dagen voor vertrek aan te vragen, omdat wij het Cuba visum per reguliere post naar u toe sturen. Hierdoor bedraagt de levering binnen Nederland hooguit 4 werkdagen en 8 werkdagen voor zendingen naar België.

Is er ook een spoedprocedure?

Indien u al op korte termijn naar Cuba afreist, kunnen wij uw visum Cuba met spoed verzorgen. Spoedaanvragen voor een visum Cuba die op een werkdag voor 12:00 uur zijn aangevraagd en betaald, worden dezelfde dag door ons verwerkt en per post naar u toegestuurd. U kunt de spoedaanvraag middels het normale online aanvraagformulier indienen. Van belang is wel dat u de optie “spoed” aanvinkt bij het plaatsen van uw aanvraag. Daarnaast bieden wij de mogelijkheid om gebruik te maken van een koerier, ipv de standaard zending per reguliere post. Neem hiervoor contact met ons op, zodat wij u een betaallink kunnen toesturen voor de aanvullende verzendkosten. Koerierskosten zijn namelijk niet inbegrepen in de prijs, alleen de standaard zending met een postzegel valt hieronder.

Wanneer en hoe moet ik betalen?

Na het indienen van het online aanvraagformulier dient u de betaling te voldoen. Dit kunt u doen met: iDeal, PayPal, Bancontact of creditcard.

Indien er een toeslag wordt gerekend voor de door u gekozen ophaal- en/of verzendmethode, dan wordt deze direct bij het totaal bedrag opgeteld.

Als u gebruik maakt van een spoedkoerier op maat (voor het ophalen en/of retourneren), dan zullen de kosten achteraf worden gefactureerd.

Mijn reistoestemming is aangevraagd maar ik heb geen e-mail ontvangen, wat nu?

Heeft u na het voldoen van de betaling van uw visum , niet binnen een uur een e-mail van ons ontvangen , check dan eerst de map ongewenste post (spambox). Ook daar geen e-mail ontvangen? Neemt u dan contact met ons op, telefonisch dan wel per e-mail, via de contactpagina.

Benodigde documenten en gegevens
Welke gegevens en documenten moet ik aanleveren voor de aanvraag?

Welke gegevens en documenten u moet aanleveren hangt af van uw reisdoel (toeristisch of zakelijk), het aantal benodigde inreizen in Cuba en de door u gewenste geldigheidstermijn van het visum. Na dat u de online aanvraag van het visum voor Cuba heeft ingediend ontvangt u van ons een persoonlijke e-mail met instructies voor het aanleveren van de benodigde documenten voor uw situatie.

Waar moet mijn paspoort aan voldoen?

Het paspoort moet nog minimaal zeven maanden geldig zijn na iedere inreis. Het paspoort dient minstens één lege pagina te bevatten.

Staat er een O(de letter) of een 0 (het cijfer) in mijn paspoort?

Documentnummers in Nederland bevatten nooit de letter “O”, maar kunnen wel het cijfer “0” bevatten. Ook al lijkt het er dus op dat er een letter O in uw paspoort staat , het zal gaan om het cijfer 0. Ook is het belangrijk te weten dat een documentnummers in Nederland 9 karakter lang zijn.

Belgische documentnummers kunnen wel de letter(s) “O” en/of het cijfer “0”. Belgische documentnummers zijn 8 karakters lang en beginnen altijd met 2 letters gevolgd door 6 cijfers.

Moeten er al overnachtingen en vliegtickets geboekt zijn alvorens ik het visum Cuba aanvraag?

Nee, voor de aanvraag van een visum Cuba heeft u geen bevestiging van uw vlucht of overnachtingen nodig.

Vragen over annuleren, wijzigingen en eventuele afwijzing
Wat als ik een fout heb gemaakt bij het online invullen van de toeristenkaart.

Helaas is het, bij reeds ingevulde toeristenkaarten niet mogelijk wijzigingen door te voeren. De enige mogelijkheid om een fout te corrigeren is door een nieuwe aanvraag in te dienen. In dit geval zal ook de betaling opnieuw moeten worden voldaan.

Kan mijn aanvraag nog geannuleerd worden?

Na het ontvangen van uw paspoort-scan en de overige documenten nemen wij uw aanvraag in behandeling. Vanaf dat moment is het annuleren van de aanvraag niet meer mogelijk. Wilt u uw aanvraag annuleren alvorens u uw paspoort en documenten hebt aangeleverd neem dan contact met ons op.

Overige vragen met betrekking tot privacy en hulp
Hoe gaan jullie om met persoonlijke gegevens?

Uw gegevens worden door ons enkel gebruikt voor de verwerking van uw eVisitor visumaanvraag. Daarbij respecteren wij de privacy van elke gebruiker van onze site en zullen wij er zorg voor dragen dat alle persoonlijke informatie die u ons verschaft vertrouwelijk zal worden behandeld. Met klem laten wij u weten dat uw gegevens niet worden verkocht dan wel worden gebruikt voor welke andere commerciële doeleinden dan ook.

Mocht u verder nog vragen hebben over uw privacy, bekijk dan ons privacybeleid of neem contact met ons op.

Waar kan ik hulp vinden als het niet lukt?

Probeert u altijd eerst uw vraag op deze pagina te vinden, in bijna alle gevallen vind u hier het antwoord op uw vraag omtrent uw Visum Australie aanvraag.

Mocht u onverhoopt geen of onvoldoende antwoord op uw vraag vinden dan helpen wij u uiteraard graag, klikt u hier om contact met ons op te nemen.

Veelgestelde vragen

Zit je vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.

Contact opnemen Veelgestelde vragen
Visum aanvragen

Copyrights © 2025 All Rights Reserved by TRAVELDOCS Cookies Privacyverklaring Algemene voorwaarden

Gerealiseerd door WebSentiment.