Algemene vragen
Wat is het visum voor Kazachstan?

Het visum voor Kazachstan is een reistoestemming, in vorm van een sticker, dat door een consulaire medewerker in het paspoort aangebracht moet worden. In Nederland wordt dit visum verstrekt door de ambassade van de Republie van Kazachstan. Dit wordt bijna altijd door de consulaire afdeling geregeld.

Wie heeft een visum nodig om Kazachstan binnen te komen?

Alle reizigers met een EU paspoort, of die in een EU land wonen met een ander paspoort, moeten een visum hebben om Kazachstan binnen te mogen komen. Alleen bij een overstap (transit) waarbij het transitruimte van het vliegveld niet verlaten wordt en waarbij de overstap korter duurt dan 12 uur, is geen visum voor het land benodigd.

Hebben kinderen een visum voor Kazachstan nodig?

Ja. Alle reizigers moeten de juiste toestemming en documentatie hebben voordat ze het land binnenkomen, van pasgeboren baby's tot senioren.

Mag ik met het visum Kazachstan werken?

Nee. Een zakelijk visum geeft toestemming om zakelijke taken te verrichten in Kazachstan in loondienst voor een Nederlands bedrijf. Gaat u in loondienst werken van een Kazachstaans bedrijf? Dan mag dit niet op een zakenvisum en heeft u een speciale werkvergunning en een werkvisum nodig. Dit visum kan verkregen worden met een toestemingsbrief dat de werkgever in Kazachstan moet aanvragen bij het Kazachstaans Ministerie van Buitenlandse Zaken en welke, na goedkeuring, ook verstrekt wordt aan de ambassade in het land van aanvraag.

Kan Traveldocs alle visumtypen voor Kazachstan regelen?

Wij kunnen u helpen met het verkrijgen van alle visumtypen voor Kazachstan. Weet u niet welk type visum voor u van toepassing is? Neem dan contact met ons op voor advies op maat. Via onze website kunt het het normale toeristenvisum Kazachstan en het zakenvisum Kazachstan aanvragen. Alle overige typen kunnen wij op verzoek verstrekken, stuur ons in dat geval een mail of bel ons tijdens onze openingstijden.

Applicatiegerelateerde informatie
Hoe vraag ik een visum aan voor Kazachstan? "

De aanvraag begint online. Op onze website vult u uw algemene gegevens en wensen in omtrent de procedure en het toesturen en ophalen van uw paspoort en eventuele documenten. Nadat u de stappen heeft doorlopen, ontvangt u van ons een email met daarin de benodigde documenten en voorwaarden. Zodra u de documenten heeft verzameld stuurt u de scans hiervan per mail naar ons toe. Onze visumexperts beoordelen uw stuken en geven hier uitgebreide feedback op. Als alles compleet en conform voorwaarden is, maken wij een afspraak voor u bij de ambassade van Kazachstan. Tijdens deze afspraak moet u vingerafdrukken afgeven. Hier zal altijd een medewerker van ons bij aanwezig zijn, om u te begeleiden tijdens het process. Daarna dienen wij uw aanvraag voor u in en krijgt u meestal het paspoort met daarin het visum direct weer mee terug. In sommige gevallen kan het enkele werkdagen duren. Wij halen het paspoort dan voor u op en sturen deze via de door u gekozen retourmethode naar u terug.

Hoelang duurt het om de visum voor Kazachstan aan te vragen?

Het maken van een afspraak kan 1 tot 2 weken duren, maar meestal krijgt u het paspoort met daarin het visum op de dag van afspraak ook direct weer mee terug. In theorie kan het dus binnen 1 a 2 werkdagen al geregeld worden, mits uw documenten compleet zijn en voldoen aan de eisen van de ambassade en er ruimte is om een afspraak direct de volgende dag in te plannen, waarbij u zelf ook aanwezig kunt zijn.

Hoelang is de verwerkingstijd?

U krijgt het paspoort met visum op de dag van afspraak direct mee terug. Bij drukte of tijdens feestdagen kan dit soms wel enkele werkdagen duren.

Hoe snel kan er een afspraak ingepland worden voor de vingerafdrukken?

Normaal gesproken kan er vaak dezelfde week al een afspraak ingepland worden voor u. Soms, met name rond de feestdagen, kan het wat drukker zijn bij de ambassade of zijn er slechts beperkte plaatsen beschikbaar. Dan kan et voorkomen dat u een paar weken moet wachten voordat u aan de beurt bent. Dit afspraak duurt slechts een paar minuten en vaak krijgt u het paspoort direct mee terug, of kan het tot ongeveer 3 werkdagen duren. Als dat aan orde is, hale wij het paspoort voor u op, u hoeft zelf niet nogmaals naar Den Haag te reizen hiervoor.

Wat is de geldigheidsperiode van een Kazachstan visa?

Het visum is meestal 3, 6 of 12 maanden geldig, waarbij het verblijf 30 tot 90 dagen per keer mag zijn.

Benodigde documenten en gegevens
Waar moet mijn paspoort aan voldoen?

Zorg ervoor dat het nog zes maanden geldig is op het moment dat u vliegt.

Staat er een O (de letter) of een 0 (het cijfer) in mijn paspoort?

Nederlandse documentnummers, zoals een paspoortnummer, hebben nooit de letter “O”, maar kunnen wel het cijfer “0” bevatten. Het kan erop lijken dat een letter O in uw paspoort staat, dit betreft dan het cijfer 0. Ook is het belangrijk te weten dat documentnummers in Nederland 9 karakters lang zijn.

Documentnummers uit België kunnen wel de letter “O” en/of het cijfer “0” bevatten. Belgische documentnummers zijn altijd 8 karakters lang en zullen altijd beginnen met 2 letters, gevolgd door zes cijfers.

Kan ik voor meerdere personen tegelijk een visum Kazachstan aanvragen?

Ja, het is mogelijk om op één aanvraagformulier meerdere reizigers toe te voegen die samen naar Kazachstan reizen. Doordat veel gegevens slechts eenmaal ingevuld hoeven te worden kan dit veel invulwerk besparen. Wel moeten alle reizigers in persoon te verschijnen op afspraak.

Kan ik bij aankomst in Kazachstan een visum ontvangen?

EU-nationaliteiten hebben geen mogelijkheid om bij aankomst een visum voor Kazachstan te verkrijgen. Dit kan alleen vooraf bij de ambassade in het land van verblijf worden verkregen. Chinese, Iraanse en Indiase paspoorthouders kunnen wel een zogenaamd pre-arranged visum verkrijgen, waarmee zij een visum voor een verblijf van 1 maand kunnen krijgen op het moment van aankomst. Sommige nationaliteiten mogen visumvrij reizen, maar voor EU-paspoorthouders, waaronder Nederlandse en Belgische paspoorthouders, is dit helaas niet mogelijk.

Vragen over annuleren, wijzigingen en eventuele afwijzing
Waarom is mijn visum Kazachstan aanvraag afgewezen?

Uw visum Kazachstan aanvraag kan worden vertraagd of afgewezen als uw gegevens onjuist, onvolledig of opzettelijk zijn weggelaten. Daarnaast kan het worden afgewezen als u een ernstig strafblad hebt of een geschiedenis van het overtreden van verblijfsvoorwaarden in Kazachstan, of een ander land, waarbij er een aantekening is gezet bij het paspoort van de reiziger.

Als mijn vorige visum Kazachstan is afgewezen, kan ik dan een nieuwe indienen?

Ja, u kunt een nieuw visum Kazachstan aanvragen. Als de problemen die de vorige afwijzing veroorzaakten echter niet worden opgelost, kunt u opnieuw worden afgewezen. Zorg ervoor dat u de problemen in uw nieuwe aanvraag aanpakt. De ambassadebeambte mag uw aanvraag altijd weigeren, zonder verstrekking van reden. De gemaakte kosten jrijgt udan helaas in geen gevallen terug.

Kan ik mijn visum nog annuleren?

Annulering is alleen mogelijk voordat de betaling is afgerond. Zodra wij de betaling van uw visum aanvraag hebben ontvangen nemen wij deze direct in behandeling en is restitutie van uw betaling vanaf dat moment niet meer mogelijk.

Indien u bij de aanvraag een fout heeft gemaakt, kunt u een nieuwe visumaanvraag indienen. Kosten voor deze nieuwe aanvraag komen geheel voor uw eigen rekening.

Wat als ik een fout heb gemaakt bij het online invullen van het document.

Helaas is het, bij reeds ingediende aanvragen, niet mogelijk wijzigingen door te voeren. De enige mogelijkheid om een fout te corrigeren is door een nieuwe aanvraag in te dienen.
In dit geval zal ook de betaling opnieuw moeten worden voldaan. Onze visumexperts controleren uw documenten uiteraard goed voordat wij deze aanbieden bij de ambassade. Eventuele kans op fouten wordt hierdoor minimaal.

Overige vragen met betrekking tot privacy en hulp
Hoe gaan jullie om met persoonlijke gegevens?

Uw gegevens worden door ons enkel gebruikt voor de verwerking van uw visumaanvraag. Daarbij respecteren wij de privacy van elke gebruiker van onze site en zullen wij er zorg voor dragen dat alle persoonlijke informatie die u ons verschaft vertrouwelijk zal worden behandeld. Met klem laten wij u weten dat uw gegevens niet worden verkocht dan wel worden gebruikt voor welke andere commerciële doeleinden dan ook.

Mocht u verder nog vragen hebben over uw privacy, bekijk dan ons privacybeleid of neem contact met ons op.

Waar kan ik hulp vinden als het niet lukt?

Probeert u altijd eerst uw vraag op deze pagina te vinden, in bijna alle gevallen vind u hier het antwoord op uw vraag omtrent uw visumaanvraag.

Mocht u onverhoopt geen of onvoldoende antwoord op uw vraag vinden dan helpen wij u uiteraard graag, klikt u hier om contact met ons op te nemen.

Veelgestelde vragen

Zit je vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.

Contact opnemen Veelgestelde vragen
Visum aanvragen

Copyrights © 2025 All Rights Reserved by TRAVELDOCS Cookies Privacyverklaring Algemene voorwaarden

Gerealiseerd door WebSentiment.