Ga naar hoofdinhoud

Emigreren naar Thailand

Emigreren naar Thailand, hoe regel je dat en wat komt daar allemaal aan te pas?

Zit je er al een tijdje aan te denken om te emigreren naar het buitenland? Voor de meeste Nederlandse (ouderen) is Thailand de meest gewilde optie.

Om dit te kunnen doen dien je echter voor vertrek relatief veel voorbereidingen te treffen, want er komt veel meer aan te pas dan alleen het inpakken van je koffer en het opzeggen van alle lidmaatschappen.

In deze blog beschrijven wij in brede lijnen waar je zoal op moet letten en welke zaken u moet regelen alvorens je kunt emigreren naar Thailand. 

First things first

Om te beginnen dient u in elk geval onderstaande zaken uit te zoeken. Natuurlijk komt er relatief veel werk aan te pas, maar het goede nieuws is dat Traveldocs een heleboel voor u uit handen kan nemen, zoals het regelen van de verzekering en het visum Thailand. Dit maakt het emigreren naar Thailand een stuk makkelijker voor u.

Visum Thailand aanvragen

Check ruim vooraf of je een visum nodig hebt en zo ja, welke zaken hiervoor benodigd zijn alsmede hoe lang je hiervoor nodig hebt om de aanvraag helemaal rond te krijgen.

Ben je ouder dan 50 jaar en ontvang je pensioen? Dan is het meest gebruikelijke om een zogenaamd Non-Immigrant O-A visum of een Non-Immigrant O-X visum aan te vragen. Zoek vooraf dus goed uit welk type visum het beste op u van toepassing is. Met de O-A heeft u 1 jaar aan verblijf in Thailand, met de O-X kunt u tot 5 jaar aaneengesloten in Thailand verblijven. Indien u nog in de verkennende fase bent en niet zeker weet of uw verblijf in Thailand voor permanente duur zal zijn, is het O-A visum aangeraden. Bent u er zeker van dat u langer dan 1 jaar in het land zult zijn? Dan kunt u beter het O-X visum type nemen.

Wilt u liever eerst oriënteren?

Vraag dan een Non-immigrant O visum aan, of een standaard toeristenvisum, indien u nog geen pensioen ontvangt. Het voordeel van het Non-immigrant O visum is dat u deze vaker kunt verlengen dan het toeristenvisum en 90 dagen ipv 30 per verlening krijgt. Voor alle Non-immigrant O(-A/-X) visum typen geldt dat u na een aantal keer verlengen van het visum aanspraak kunt maken op een Thais verblijfsvergunning, tijdelijk of permanent. Een non-immigrant O visum kunt u aanvragen op het moment dat u beschikt over een woning in Thailand, Thaise familieleden of ouder bent dan 50 jaar en AOW of pensioen ontvangt.

Non-immigrant O-A visum

Dit visum is bedoeld voor reizigers die van plan zijn een langere tijd in Thailand te verblijven en wordt ook wel het Long Stay visum genoemd. Hiermee krijg je een visum met één inreis (dwz dat je een keer op dit visum Thailand in- en uit mag reizen), welke 1 jaar geldig is, met mogelijkheid op verlenging van 90 dagen per keer. Het verrichten van al dan niet betaalde arbeid is op dit visum type niet toegestaan. Dit visum is vaak de eerste stap naar het daadwerkelijk emigreren naar Thailand.

Voorwaarden Non-Immigrant O-A visum

Om het Non-Immigrant O-A visum aan te mogen vragen moet je voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • Je bent tenminste 50 jaar oud op moment van indienen van de aanvraag;
  • Er is geen inreisverbod opgelegd om Thailand in te reizen (conform het Vreemdelingenwet B.E. 2522 (1979));
  • Je hebt geen strafblad op jouw naam staan in Thailand of in Nederland/België;
  • Je beschikt over Nederlandse of Belgische staatsburgerschap (of in het land waar je de aanvraag indient);
  • De aanvrager mag geen ziekte hebben zoals Lepra, Tuberculose, drugsverslaving, Elephantiasis of de derde fase van Syfilis, zoals aangegeven in de Ministeriële Regeling nr. 14 B.E. 2535 (1992);
  • Je moet beschikken over een ziektekostenverzekering, welke de duur van het verblijf in Thailand dekt met niet minder dan 100.000 USD of 3.000.000 THB voor algemene medische dekking (dit moet specifiek worden vermeld in de verklaringsbrief). Traveldocs kan u hier uiteraard bij helpen. Neem contact met ons op voor meer informatie;
  • Je zult geen (betaalde) arbeid verrichten tijdens je gehele verblijfsperiode in Thailand.

Benodigdheden Non-immigrant O-A visum

Traveldocs kan je helpen bij het aanvragen van de diverse soorten visa voor Thailand, waaronder de Long Stay typen. Om dit te kunnen doen heb je de volgende documenten nodig. Let wel op dat een aantal documenten vooraf gelegaliseerd moeten worden door verschillende instanties, waaronder ook de Thaise ambassade. Daarom is het van belang dat je ruim van tevoren, maar niet eerder dan 3 maanden voor vertrek, begint met het regelen van de juiste documenten voor het visum.

  1. Paspoort met een geldigheid van minimaal 18 maanden op moment van aanvraag, welke tenminste 2 tegenover elkaar liggende visum pagina’s bevat;
  2. Een recentelijk genomen kleurenpasfoto, welke voldoet aan paspoort voorwaarden. Aangeraden is om een pasfoto te laten maken bij de fotograaf en deze ook gelijk per mail op te vragen, naast de hardcopy. Zo heb je direct een pasfoto dat voldoet aan voorwaarden en gedigitaliseerd is. De hardcopy heb je nodig bij een eventuele verlenging in Thailand;
  3. Een vliegticket op naam, welke bevestigd en betaald is;
  4. Bankafschrift op naam met voldoende saldo;
  5. Engelstalig geboorteakte, welke vooraf is gelegaliseerd door de juiste instanties (Traveldocs kan u hierbij helpen);
  6. Een Engelstalig Verklaring Omtrent goed Gedrag (VOG), welke vooraf is gelegaliseerd door de juiste instanties (Traveldocs kan u hierbij helpen);
  7. Engelstalige Gemeentelijke Basisregister Uittreksel (BRP), welke vooraf is gelegaliseerd door de juiste instanties (Traveldocs kan u hierbij helpen);
  8. Een Engelstalige Medische verklaring, welke is ingevuld en afgestempeld door uw huisarts en welke vooraf is gelegaliseerd door de juiste instanties (Traveldocs kan u hierbij helpen);
  9. Verklaringsbrief van de zorgverzekeraar met daarin 100,000 USD dekking voor de gehele verblijfsperiode bij COVID-19 of 3,000,000 THB dekking voor algehele medische kosten (moet specifiek in vermeldt staan!), dekking in code rood/oranje landen én inpatient en outpatient treatment dekking van 400,000 THB en 40,000 THB. Ook hier kan Traveldocs u uiteraard ook bij helpen. Neem contact met ons op voor mogelijkheden en tarieven.

Getrouwd met een Thaise, welk type visum heb ik nodig?

Bent u getrouwd met een Thaise inwoner of heeft u kinderen met een Thais nationaliteit? Dan dient u in alle gevallen een Non-immigrant O visum aan te vragen. Dit visum kan vervolgens in Thailand met één jaar verlengd worden op basis van een zgn. Thai Marriage. Daarna kunt u ook aanspraak maken op een tijdelijk of permanent verblijfsvergunning voor Thailand. 

Indien u eerst slechts een oriënterende reis wilt maken is het verstandig om in dat geval het visum Thailand aan te vragen en daar naartoe af te reizen. U kunt bij een kort verblijf het beste eerst een appartement huren voor uw verblijf, ipv een hotel. Zo kunt u alvast wennen aan de Thaise dagelijkse leven en de gewoontes van het wonen in Thailand. In dit geval raden wij aan om bij de eerste reis het gewone Non-immigrant O type visum aan te vragen.

Tevens raden wij aan om de website van de Rijksoverheid te raadplegen omtrent het aangaan van geregistreerd partnerschap in Thailand en de voorwaarden voor het registeren van het huwelijk. 

Zodra u weet hoe lang u in Thailand zult blijven en welk type visum u nodig heeft, kunt u aan de slag gaan met het overige papierwerk en het zoeken van een huis!

Men zegt wel eens: ‘Gooi nooit jouw oude schoenen weg, voordat je nieuwe gevonden hebt!’ dit is ook in dit geval van toepassing. Zeg nooit uw huur- of koopovereenkomsten op in Nederland, voordat u daadwerkelijk alles heeft geregeld voor uw (gehele) verblijf in Thailand. Ook niet wanneer u van plan bent bij uw Thaise vriendin of familieleden te gaan wonen. Regel daarom eerst alles goed, zodat u zeker weet dat u geen problemen zult ervaren nadat u verhuisd/ geëmigreerd bent.

Denk hierbij aan simpele zaken zoals:

  • De Thaise gewoontes, lees jezelf hier goed over in, daar cultuurverschillen ongetwijfeld op uw pad zullen komen en zaken die wij vanzelfsprekend vinden heel anders opgevat kunnen worden in Thailand
  • Het zoeken en vinden van een woning
  • Het vinden van een goede (zorg)verzekering – Hier kan Traveldocs u uiteraard bij helpen
  • Kijk rond voor in Thailand wonende Nederlandse of Belgische gelijkgestemden, welke u wellicht tips en advies kunnen geven over het leven in Thailand en overige zaken waar u op moet letten

Huis kopen in Thailand

De kosten van een gemiddeld huis in Thailand is meestal rond de 20.000 euro. Echter verwachten analisten dat de prijzen binnenkort zullen stijgen. Momenteel is de verwachting dat de tarieven dit jaar alleen al met 8 à 10 procent zullen stijgen.

Grond kopen in Thailand mag alleen wanneer u een Thais ingezetene bent en dus beschikt over een Thais paspoort of verblijfsvergunning. Zolang u een buitenlands nationaliteit heeft, mag u dus geen grond kopen in Thailand. Wel mag u als buitenlander een appartement volledig op eigen naam registreren. Een van de voorwaarden is dan wel dat het appartementencomplex niet meer dan 49% van het aantal units aan buitenlanders heeft verkocht. Daarnaast biedt de Thaise wetgeving buitenlanders wel de mogelijkheid om leasecontracten, opstal, hypotheek of vruchtgebruik te laten registreren in het Thaise kadaster.

Het registeren van een huis of appartement (koop of leaseovereenkomst) op naam van een Thais partner is sterk afgeraden, daar dit grote consequenties kan opleveren indien de relatie onverhoopt verbroken wordt. Wil je het risico toch voor lief nemen? Zorg er dan voor dat je vooraf goede afspraken hebt gemaakt en jezelf financieel hebt ingedekt, ook bij een eventuele scheiding.

Wat te doen bij het overlijden in Thailand?

Bent u eenmaal enige tijd woonachtig en Thailand en weet u bij voorbaat al dat u uw laatste dagen daar zult spenderen? Dan is het ook wijsheid om na te denken over de te nemen stappen zodra u bent komen te overlijden. Wilt u bijvoorbeeld dat het lichaam in Nederland begraven wordt? Dan zult u vooraf het eea hiervoor moeten ondernemen.

Zo is het slim om sowieso een zgn. ‘last will’ op te laten stellen door een erkende advocaat in Nederland of in Thailand. Het is aangeraden om dit document zowel in het Thais als in het Engels te laten opstellen en indien u wenst dat het lichaam naar Nederland wordt vervoerd danwel begraven wordt, zorg er dan voor dat u vooraf met dit document ook langs de Thaise ambassade of de Thaise Ministerie van Buitenlandse Zaken in Thailand gaat, om het document volledig legaal te maken.

Indien u minimaal 4 maanden per jaar vooralsnog woonachtig in Nederland blijft is dit niet nodig en heeft u voldoende aan een doorlopende reisverzekering. Na het overlijden zal deze de nodige stappen ondernemen.

Belangrijk om te weten is dat het stoffelijk overschot na het overlijden in Thailand in alle gevallen eerst langs het Forensic Department van het Police Hospital in Bangkok moet, tenzij u in een staatsziekenhuis bent overleden. Vervoer vrijgave wordt zonder problemen verstrekt, mits u beschikt over de last will.

Getrouwd met een Thaise in Nederland en het document rechtsgeldig maken in Thailand

Bent u getrouwd met een Thaise paspoorthouder in Nederland en wilt u uw trouwcertificaat gebruiken in Thailand? Dan dient u eerst een aantal stappen te ondernemen.

Vraag in de eerste instantie een internationaal huwelijksakte aan bij het stadhuis waar u het huwelijk heeft laten vaststellen. Daarnaast dient u ook te beschikken over een internationale versie van uw geboorteakte. Is dit document niet in het Engels opgesteld? Dan moet het eerst door een beëdigd vertaler worden vertaald en gelegaliseerd. Traveldocs kan u hier uiteraard bij helpen.

Legaliseren van Thaise documenten

Beiden documenten (nadat deze gebruiksklaar zijn verklaard door de nodige legalisaties en/of vertalingen) dient u vervolgens te laten legaliseren door het Ministerie van Buitenlandse Zaken of de Rechtbank (afhankelijk van uw documenten) en daarna door de Thaise ambassade in Den Haag. Vervolgens kunt u met deze, volledig gelegaliseerde documenten, afreizen naar Thailand. Daar zult u bij de Nederlandse ambassade een gewaarmerkte kopie van uw paspoort moeten afhalen.

Huwelijk registeren in Thailand

Als laatste kunt u met uw paspoort, alle gelegaliseerde documenten en de Thaise paspoort en ID kaart van uw Thaise partner de aanvraag laten verwerken door de Thaise gemeente waar u het huwelijk wenst te laten inschrijven of bij een ander willekeurig gemeentehuis in Thailand. Zorg voor twee getuigen, welke beiden een ID-kaart of paspoort kunnen laten zien en de handtekeningen kunnen zetten. Zodra ook dit is gedaan bent u wettelijk getrouwd en krijgt u het zgn. Kor Rok 22 toegekend, wat dient als bewijs.

Wat gebeurd er met mijn geld als ik kom te overlijden of ga scheiden in Thailand?

Belangrijk is om vooraf uit te zoeken hoe u uzelf financieel indekt en wat er zal gebeuren als u in Thailand komt te overlijden of wanneer u besluit te gaan scheiden. Wilt u bijvoorbeeld dat uw Thaise partner (een gedeelte) van uw pensioen en/of spaargeld krijgt? Of wilt u dat dit allemaal per direct gestopt wordt?

Scheiding

Bij een scheiding is het vooral belangrijk dat u de scheidingspapieren door alle nodige partijen laat invullen en ondertekenen. Raadpleeg een jurist voor de eventuele stappen. Op de scheidingsakte heeft u meestal de optie om “geen alimentatie” aan te kruisen. Dit betekend dat u uw (ex-)partner na de scheiding geen geldsom meer bent verschuldigd. Heeft u dit niet aangevinkt? Dan kan het zijn dat u een gedeelte van uw (spaar- of pensioen) geld toch zult moeten afstaan na het scheiden.

Uw (ex-)partner heeft in de meeste gevallen een beperkte periode de mogelijkheid om aanspraak te kunnen maken op de rechten op uw pensioen. Gebeurd dit niet op tijd? Dan zal dit recht bij uzelf geclaimd kunnen worden. Overleg daarom altijd met een notaris of advocaat alvorens de nodige stappen te ondernemen.

Alimentatie

Bij een partneralimentatie bedraagt de periode van de alimentatie doorgaans 5 jaar. Indien uw huwelijk of geregistreerde partnerschap korter duurde dan 10 jaar, kan de alimentatieperiode ook korter uitvallen hierdoor. In dat geval heeft uw ex-partner slechts de helft van de tijd dat het huwelijk of partnerschap duurde recht op alimentatie.

Adreswijziging doorgeven

Heeft u een woning in Thailand gevonden en zijn alle (belangrijkste) zaken rond? Dan kunt u aan de slag gaan met het regelen van de nodige documenten hier in Nederland. Denk hierbij aan: het opzeggen van uw eventuele huur en zorgverzekering en het doorgeven van een adreswijziging. De wijziging van uw adresgegevens wordt verwerkt in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI) door de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG). Hierbij wordt de ingangsdatum van het nieuwe adres de datum waarop u de wijziging doorgeeft. Om dit te kunnen doen heeft u een DigiD nodig. Ook eventuele meeverhuizende gezinsleden dienen een eigen adreswijziging door te geven. Alleen kinderen met een geldig BSN (burgerservicenummer) zijn vrijgesteld hiervan en mogen worden vermeldt op uw eigen formulier.

Daarnaast is het ook aangeraden om te kijken naar overige zaken, zoals het eventueel verlengen van uw rijbewijs of paspoort, het opzeggen danwel wijzigen van eventuele uitkeringen en toeslagen en het laten legaliseren van Nederlandse documenten voor gebruik in het buitenland. Traveldocs kan u uiteraard helpen bij het verzorgen van de nodige legalisaties, zoals uw diploma, geboorte- of huwelijksakte of een gezondheidsverklaring.

Terug naar Nederland verhuizen

Bent u van plan om toch weer terug naar Nederland te verhuizen? Zorg er dan voor dat u goed voorbereid bent en alle nodige documenten heeft. Er zijn een aantal zaken die u vóór en na uw remigratie naar Nederland moet regelen.

Wanneer u bijvoorbeeld niet meer beschikt over de Nederlandse nationaliteit, omdat u bijvoorbeeld langer dan 10 jaar geleden een Thais paspoort heeft aangevraagd, kan het zijn dat u uw Nederlandse nationaliteit daarmee heeft verloren. Er kunnen daarom extra voorwaarden van toepassing zijn om weer in NL te mogen wonen en dient u in sommige gevallen ook inburgeren.

Op de website van de Rijksoverheid kunt u checken of u nog Nederlander bent. Eventuele meeverhuizende partners of kinderen dienen in de meeste gevallen (zolang zij geen burger van- noch woonachtig zijn in een EU-, EER- of Zwitserland, een visum voor lang verblijf (MVV) voor vertrek aan te vragen. Uw partner zal in dat geval al vóór vertrek naar Nederland moeten beginnen met het inburgeren, waaronder het leren van de Nederlandse taal en cultuur valt. Kinderen onder de 18 jaar oud hoeven dit niet te doen, maar zij zijn wel verplicht om eenmaal in Nederland naar school te gaan, daar de wet Leerplicht in dat geval van toepassing is.

Meer informatie over het terug verhuizen naar Nederland vanuit het buitenland kunt u vinden op de website van de Rijksoverheid.

Traveldocs helpt bedrijven en particulieren bij de aanvraag van een visum of legalisatie. Als erkend legalisatie bureau assisteren wij u administratief en verzorgen wij de complete afhandeling bij de relevante ambassade of het consulaat. Voor deze dienstverlening berekenen wij bemiddelingskosten. Wij zijn geen overheidsinstantie of daaraan gelieerd. Alle door u te betalen kosten zijn duidelijk zichtbaar en volledig transparant en Traveldocs hanteert scherpe prijzen, een professionele service met een adequate knowhow binnen de wereld van legalisaties. Uiteraard heeft U ook de mogelijkheid om uw aanvraag rechtstreeks in te dienen bij de betreffende overheidsinstantie. Wanneer u een aanvraag via visum-legalisatie.nl  doet, betaalt u nooit meer voor de consulaire kosten dan bij de ambassade/ het consulaat.

Back To Top