Ga naar hoofdinhoud
FAQ visum India

Veel gestelde vragen
India visum

Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op

Algemene vragen

Heb ik een reistoestemming nodig voor India ?

Ja, reizigers die niet de Indiase Nationaliteit hebben en naar India willen reizen moet voor vertrek een reistoestemming verkrijgen. Dit is ook geldig voor kinderen/baby’s.

Wat is een visum India?

Als u naar India wilt reizen voor een vakantie- of zakenreis of een medische behandeling, dient u te beschikken over een visum. Hiermee heeft u toegang om het land te betreden. Dit visum wordt uitgegeven door de Indiase overheid en wordt zowel digitaal als regulier verstrekt.

Welke soorten visa zijn er te verkrijgen voor India?

India kent diverse soorten visa.

Digitaal visum

Zo is er een digitaal visum beschikbaar, welke u hier geheel online kunt aanvragen. Echter gelden er wel de volgende voorwaarden:

  • Een e-visum mag u slechts 2 keer per jaar aanvragen
  • Uw aankomst mag niet over land zijn
  • Het visum is slechts geldig op de volgende luchthavens: Ahmedabad, Amritsar, Bagdogra, Bengaluru, Calicut, Chennai, Chandigarh, Cochin, Coimbatore, Delhi, Gaya, Goa, Guwahati, Hyderabad, Jaipur, Kolkata, Lucknow, Madurai, Mengalore, Mumbai, Nagpur, Pune, Tiruchirapalli, Trivandrum, Varanasi en Vishakhapatnam
  • Daarnaast is het e-toeristenvisum 365 dagen geldig vanaf het moment van afgifte. Het verblijf mag niet langer dan 90 dagen zijn
  • Het e-zaken visum is ook 365 dagen geldig, waarvan het totale (alle reizen bij elkaar opgeteld) verblijf niet langer dan 180 dagen mag zijn
  • Het e-medisch visum is 60 dagen geldig en deze gaat in op de eerste dag dat u met dit visum in India arriveert. Binnen de geldigheidstermijn van 60 dagen mag u driemaal in India arriveren.

Regulier visum

Een regulier visum komt in uw paspoort te staan. Dit visum bestaat voor zowel toeristen als zakenreizigers en is 5 jaar geldig. Binnen deze periode mag u meerdere keren naar India reizen.

  • Het is mogelijk om een 1 jaar visum aan te vragen. Hiervoor moet u wel de reden vermelden waarom het visum slechts 1 jaar moet zijn, in plaats van 5 jaar
  • Reizigers tussen de 12 en de 70 jaar oud zijn verplicht om biometrische gegevens af te geven bij de ambassade in Den Haag. U dient hiervoor dus ook op afspraak te komen

Hoe lang mag ik blijven in India?

Een e-visum voor zaken en toerisme voor India zijn één jaar geldig vanaf de datum van afgifte.

Vraagt u het e-toeristenvisum aan, dan mag u maximaal 90 dagen aaneengesloten in India verblijven.

In beide gevallen mag u meerdere malen India in reizen.

Vraagt u een medische e-visum aan dan is deze 60 dagen geldig vanaf de eerste in reis in India. Het geeft u recht op maximaal 3 in-reizen.

Wil u langer verblijven in India of bent u een reiziger die wil gaan studeren, vrijwilligerswerk gaan doen? Of wilt u in dienst treden bij een Indiase organisatie? Dan dient u een regulier/fysiek visum bij ons aan te vragen.

Neemt u hierover contact met ons op

 

Moeten kinderen ook een eigen reistoestemming voor India verkrijgen?

Ja, iedereen die mee reist, ongeacht de leeftijd, dient te beschikken over een eigen visum. Voor een reis naar India dient u rekening te houden met extra regels. Het is namelijk niet meer toegestaan voor kinderen om bij hun ouders in het paspoort bijgeschreven te staan. Daarnaast dienen kinderen van 12 jaar en ouder ook biometrische data af te staan.

Mag ik met een visum gaan wonen of studeren in India?

Dit mag niet met het online-aangevraagde e-visum, in dit geval dient u een fysiek visum bij ons aan te vragen. Neemt u voor vragen omtrent een fysiek visum contact met ons op.

Ik wil gaan werken in India, welk visum heb ik nodig?

Als u als onderdeel van een zakenreis gaat werken in India voldoet het zakelijk e-visum voor India. Als u in dienst wilt treden bij een Indiase organisatie dient u een fysiek visum aan te vragen.

Wat kost het mij als ik Traveldocs mijn documenten laat verzorgen?

De kosten voor het e-visum voor India bedragen voor het toeristisch visum 30 dagen geldig € 49,95

Het toeristisch e-visum 1 jaar geldig multiple entry kost € 72,95

Het zakelijk e-visum 1 jaar geldig multiple-entry kost € 106,95.

De kosten voor het fysieke visum variëren per visum en verwerkingsduur. Dit is inclusief verwerkingskosten, consulaire kosten, transactiekosten en btw.

Wilt u gegevens en/of documenten laten ophalen of thuisbezorgen dan betaalt u hiervoor aanvullende verzendkosten.

Ook kunt u gebruik maken van een spoedprocedure waarbij ook een toeslag berekend zal worden. De hoogte van deze toeslagen is afhankelijk van de gewenste levertijd en visumtype.

Waarom zijn de kosten van een regulier/fysiek visum hoger?

De reden dat de kosten voor een regulier visum relatief hoog liggen ten opzichte van een e-visum is, omdat hier niet alleen meer werk in zit, maar ook meer tijd.

Een elektronisch visum kan binnen enkele minuten op de computer geregeld worden. Voor het reguliere visum dient de ambassade de kosten te dekken voor het verzorgen van een interview en de afname van biometrische data. Daar tegenover staat wel dat u tot 5 jaar lang zorgeloos naar India kunt reizen.

Over het verkrijgen van een reistoestemming voor India

Is er ook een spoedprocedure voor het e-visum India?

Ja, het fysieke visum voor India kan ook met spoed verkregen worden. De gebruikelijke levertijd voor zowel het zakelijke als het toeristische visum bedraagt 6 werkdagen, indien u een spoedaanvraag doet bedraagt deze 3 werkdagen.

Voor deze spoedprocedure geldt een toeslag van €16.95 per persoon.

Hoe werkt de visumprocedure voor India?

Reist u op een e-visum?

Dan dient u het formulier op onze website in te vullen samen met een duidelijke scan van uw paspoort en een pasfoto. Na het indienen krijgen wij binnen 72 uur bericht.

Is uw aanvraag goedgekeurd? Dan kunt u met de Electronic Travel Authorization (ETA) naar India afreizen. Is uw aanvraag geweigerd? Dan kunt u proberen om een regulier visum aan te vragen.

Reist u met een regulier visum?

Dan dient u het online formulier in te vullen en samen met uw paspoort en pasfoto (50x50mm) per aangetekende post naar ons toe te sturen. Tevens hebben wij dan ook aanvullende ondertekende documenten van u nodig. Deze kunt u vinden op onze website. Zodra alles in goede orde door ons is ontvangen geldt het volgende:

  • Wij maken aan de hand van de door u ingevuld formulier een consulair formulier voor u op. Deze ontvangt u van ons per mail en dient u ondertekend nogmaals naar ons toe te sturen
  • Zodra het consulair formulier ondertekend door ons is ontvangen, dienen wij uw aanvraag in bij de Visa Application Center in Den Haag
  • Vanaf de eerst volgende werkdag na het indienen is het mogelijk voor u om op afspraak langs de ambassade te gaan. De tijd en datum plannen wij voor u in
  • Tijdens deze afspraak geeft u uw vingerafdrukken en een irisscan af. Tevens kan het ook zo zijn dat u een aantal vragen moet beantwoorden omtrent uw reis
  • Vanaf de eerst volgende werkdag na uw afspraak gaat de verwerkingsduur van 5 werkdagen lopen. Na 5 werkdagen ontvangen wij uw paspoort retour met daarin het visum voor India.

Hoe ver voor de reis kan/mag ik het visum voor India via jullie website bestellen?

De aanvraag van het visum voor India is mogelijk tussen de 90 dagen en ongeveer één week voor het vertrek. Dit is afhankelijk van het door u gekozen visumtype. Om er zeker van te zijn dat het visum tijdig wordt toegekend, raden wij u aan de aanvraag enkele weken voor het vertrek in te dienen.

Let op: V.w.b. het fysieke visum kan er maximaal 1 geldig visum voor India aanwezig zijn in uw paspoort, als u nog een lopend visum in uw paspoort hebt zitten vervalt de geldigheid van dit oude visum.

Direct het visum India aanvragen? Bij Traveldocs kan dit geheel online in slechts 5 minuutjes!

Wat kost een reistoestemming voor India als ik dit via Traveldocs bestel en hoe lang duurt de procedure?

De kosten voor het visum variëren per visum en verwerkingsduur. Normaliter duurt een normale aanvraag ongeveer 7 werkdagen. Een elektronisch visum is meestal in 4 werkdagen al gereed.

De ambassade behoudt echter wel te allen tijde het recht om langer de tijd te nemen om uw aanvraag te beoordelen, dan de opgegeven gemiddelde verwerkingsduur hiervoor.

Mijn visum is aangevraagd maar ik heb geen e-mail ontvangen, wat nu?

Heeft u na het voldoen van de betaling van uw visum, niet binnen een uur een e-mail van ons ontvangen, check dan eerst de map ongewenste post (spambox).

Ook daar geen e-mail ontvangen? Neemt u dan contact met ons op, telefonisch dan wel per e-mail, via de contactpagina.

Kan een bestaand visum voor India worden verlengd?

Nee, het is niet mogelijk een visum te verlengen. Houdt u er ook rekening mee dat bij iedere nieuwe visumaanvraag voor India een eventuele oude visum voor India per direct ongeldig wordt verklaard. Dus dien pas een nieuwe visumaanvraag in op het moment dat u geen gebruik meer wilt maken van eventueel eerder verstrekte visa.

Wanneer en hoe moet ik het visum voor India betalen?

Na het indienen van het online aanvraagformulier dient u de betaling te voldoen. Dit kunt u doen met:  iDeal, Paypal, Bancontact of creditcard. Indien er een toeslag gerekend wordt voor de door u gekozen ophaal- en/of verzendmethode wordt deze direct bij het totaal bedrag opgeteld.

Als u gebruikt van een spoedkoerier op maat (voor het ophalen en/of retourneren) zullen de kosten achteraf worden gefactureerd middels een betaallink.

Hoe verzend ik mijn paspoort en documenten?

Voor het aanvragen van een fysiek visum India dient u uw paspoort en bepaalde documenten te versturen. Voor de aanvraag van een e-visum voor India is dit niet vereist.

Er zijn een aantal aanlever methoden, zoals de benodigde gegevens zelf afleveren bij ons op kantoor in Hoofddorp. U kunt het zelf verzenden (aangetekend per post dan wel per koerier) of het pakket door ons laten ophalen (de volgende dag of in geval van spoed nog de zelfde dag).

Soms kan onze ophaalservice nog de zelfde dag worden ingezet. De mogelijkheid en de kosten hiervan zijn afhankelijk van de ophaallocatie, het tijdstip en de drukte bij onze koeriersdienst. Ook zijn de kosten voor het ophalen voor de volgende dag afhankelijk van de ophaallocatie.

U kunt ons telefonisch benaderen voor de mogelijkheden van onze ophaaldienst.

Benodigde documenten en gegevens

Welke gegevens en documenten heb ik nodig voor het verkrijgen van de juiste reistoestemming?

Om uw aanvraag voor een e-visum in te kunnen dienen heeft u een pasfotoscan en een paspoortscan nodig. Daarnaast moet u een duidelijke scan van het visitekaartje (alleen voor zakelijke reizen) van de reiziger(s) aanleveren. Verder hebben wij ook het verblijfsadres van de eerste overnachting in India nodig.

Welke gegevens en documenten u moet aanleveren voor de aanvraag van het reguliere/fysieke visum, hangt af van uw reisdoel (toeristisch of zakelijk), het aantal benodigde in reizen in India en de door u gewenste geldigheidstermijn van het visum.

Nadat u de online aanvraag van het visum voor India heeft ingediend, ontvangt u van ons een persoonlijke e-mail met instructies voor het aanleveren van de benodigde documenten voor uw situatie.

Waar moet mijn paspoort aan voldoen?

Het paspoort moet nog minimaal zes maanden geldig zijn na iedere inreis en moet minimaal 2 lege pagina’s te bevatten.

Tevens moet het paspoort, bij aanvraag van een regulier/fysiek visum, vrij zijn van hoesjes en/of omslagen. Deze graag verwijderen alvorens het paspoort naar ons op te sturen.

Staat er een O (letter) of een 0 (cijfer) in mijn paspoort?

Nederlandse documentnummers, zoals een paspoortnummer, hebben nooit de letter “O”, maar kunnen wel het cijfer “0” bevatten. Het kan erop lijken dat een letter O in uw paspoort staat, dit betreft dan het cijfer 0. Ook is het belangrijk te weten dat documentnummers in Nederland 9 karakters lang zijn.

Documentnummers uit België kunnen wel de letter “O” en/of het cijfer “0” bevatten. Belgische documentnummers zijn altijd 8 karakters lang en zullen altijd beginnen met 2 letters, gevolgd door 6 cijfers.

Zijn er vereisten aan mijn pasfoto?

Voor het e-visum dient de scan scherp en leesbaar te zijn, de informatiepagina moet volledig in beeld zijn.

De pasfoto/scan voor zowel e-visum als fysiek visum dient van hoge kwaliteit en in kleur met een witte achtergrond te zijn. Hoofdbedekking is op de pasfoto alleen toegestaan indien dit uit religieuze overweging is. Het zichtbaar zijn van het gehele gelaat is dan wel een vereiste.

Voor het fysieke visum dienen de pasfoto’s hardcopy (op papier en niet digitaal), in de afgelopen 3 maanden genomen zijn in het formaat 50x50mm aangeleverd te worden. Let op! Het formaat wijkt af van de standaard maten. Meld bij uw fotograaf dat het om een visum India gaat en vraag de foto naast fysiek ook digitaal op.

De pasfoto voor het fysieke visum dient los (dus op geen enkele manier aan het aanvraagformulier bevestigd) en vrij te zijn van eventuele lijm/nietjes restanten.

Het wijzigen of annuleren van een aanvraag

Ik heb iets fout ingevuld of aangeleverd, wat te doen?

In dit geval neemt u direct contact met ons op om aan te geven wat niet op orde is. Wij gaan dan kijken of uw visumaanvraag nog kan worden aangepast. Dit is wel afhankelijk van de aard van de fout en wat de status van uw aanvraag is.

Kan mijn aanvraag nog geannuleerd worden?

Na het ontvangen van uw paspoort en de overige documenten nemen wij uw aanvraag in behandeling. Vanaf dat moment is het annuleren van de aanvraag niet meer mogelijk. Wilt u uw aanvraag annuleren voordat u uw paspoort en documenten hebt aangeleverd, neem dan contact met ons.

Als mijn aanvraag is geweigerd, krijg ik dan de gemaakte kosten retour?

Nee, zowel bij een e-visum als voor een regulier visum dienen wij dit vooraf te betalen. Als de Indiase overheid besluit dat u het land niet in mag om welke reden dan ook, kunnen wij deze kosten niet meer terug krijgen.

Overige vragen

Hoe gaat Traveldocs om met persoonlijke gegevens?

Uw gegevens worden door ons alleen gebruikt voor de verwerking van uw visumaanvraag. Daarbij respecteren wij de privacy van elke gebruiker van onze site. Tevens zullen wij er zorg voor dragen dat alle persoonlijke informatie die u ons verschaft vertrouwelijk zal worden behandeld.

Met klem laten wij u weten dat uw gegevens niet worden verkocht dan wel worden gebruikt voor welke andere commerciële doeleinden dan ook.

Mocht u verder nog vragen hebben over uw privacy, bekijk dan ons privacybeleid of neem contact met ons op.

Waar kan ik hulp vinden als het niet lukt?

Probeert u altijd eerst uw vraag op deze pagina te vinden. In bijna alle gevallen vindt u hier het antwoord op uw vraag over het visum India.

Mocht u onverhoopt geen of onvoldoende antwoord op uw vraag vinden dan helpen wij u uiteraard graag, klikt u hier om contact met ons op te nemen.

Bent u van plan om naast India nog andere landen te bezoeken?

Neem dan een kijkje op onderstaande pagina's

Zorg er voor dat u goed voorbereid op reis gaat en op tijd bent voorzien van alle nodige documenten. Deze kunt u voor de volgende bestemmingen op de pagina vinden:

Back To Top