skip to Main Content
Cuba-Vlag

Veel gestelde vragen
Cuba visum

Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op

Algemene vragen

Wat is een visum Cuba?

Het visum Cuba is een groene papieren kaart, welke uit twee delen bestaat. Op zowel het linker- als op het rechterdeel vult u uw nationaliteit, eerste voornaam, achternaam, geboortedatum en het paspoortnummer in. Na aankomst in Cuba wordt één deel afgescheurd en ingenomen. Bij het verlaten van het land wordt het andere deel ingenomen. Let er daarom op dat u het visum gedurende uw reis bij uw paspoort in uw handbagage bewaart. Plak het visum niet in uw paspoort, maar bewaar het los.

Heb ik een visum nodig voor Cuba?

Gaat u op vakantie of voor zaken naar Cuba, dan heeft u een visum nodig. Dit geldt voor alle inwoners van de Europese Unie, dus ook voor Nederlanders en Belgen. Ook minderjarige kinderen moeten elk over een eigen visum Cuba beschikken. Indien het een toeristische reis betreft, kan de aanvraag volledig online worden ingediend via het aanvraagformulier op onze website.

Heb ik een ander soort visum nodig voor mijn vakantie of zakenreis naar Cuba?

Ja, voor uw vakantie kunt u hier een toeristenkaart aanvragen, voor een zakelijke reis is een zakenvisum vereist.

Let op, voor het zakelijk visum dient u ook een garantiebrief en een uitnodigingsbrief aan te leveren, neem in dit geval contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden.

Moeten kinderen ook een visum voor Cuba aanvragen?

Ja, iedereen die meereist, ongeacht de leeftijd, dient een visum te kunnen voorleggen bij het inreizen van Cuba.

Wat kost het visum voor Cuba?

De kosten voor het visum voor Cuba bedragen voor het toeristisch visum € 39,95.

Voor het zakelijk single-entry visum € 150,37

Dit is inclusief verwerkingskosten, consulaire kosten ,transactiekosten(bij iDeal/bancontact betaling) en btw.

Ook kunt u gebruik maken van een spoedprocedure waarbij een toeslag van € 10.00 berekend zal worden.

Kan ik het visum verlengen?

Indien gewenst kunt u het toeristenvisum na aankomst bij een kantoor van de immigratiedienst verlengen met 30 extra dagen, waardoor u in totaal 60 dagen in Cuba mag verblijven. Ook het zakelijk visum is plaatselijk te verlengen.

Maakt het uit hoe ik Cuba inreis?

Het maakt niet uit hoe u Cuba inreist, of dit per boot of met het vliegtuig naar Cuba reist, uw visum is bij elke grenscontrole geldig.

Maakt het uit uit welk land ik Cuba inreis?

Ja, reizigers die vanuit Amerika komen dienen te beschikken over een roze toeristenkaart i.p.v. een standaard groene, dit kunt u duidelijk aangeven op het online aanvraagformulier.

Over het aanvragen van het visum voor Cuba

Hoe vraag ik het visum voor Cuba aan?

Dien uw aanvraag, voor het toeristenvisum online in en ontvang het visum Cuba per post. Aanvragen kan 24 uur per dag, 7 dagen per week. Het visum wordt binnen vier werkdagen per post toegestuurd. De verzendkosten zijn inbegrepen in het totaalbedrag à €39,95 per persoon. Na ontvangst kunt u de visumkaart eenvoudig zelf invullen. Zorg dat u bij het invullen zorgvuldig te werk gaat en de paspoortgegevens foutloos overneemt. Omdat op het visum Cuba geen aankomstdatum staat vermeld, kan deze al lang voor vertrek worden aangevraagd.

Ook het zakelijk visum kunt  bij ons aanvragen, neem hiervoor contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden.

Hoe ver voor de reis kan/mag ik het visum voor Cuba aanvragen?

Na ontvangst kunt u de visumkaart eenvoudig zelf invullen. Zorg dat u bij het invullen zorgvuldig te werk gaat en de paspoortgegevens foutloos overneemt. Omdat op het visum Cuba geen aankomstdatum staat vermeld, kan deze al lang voor vertrek worden aangevraagd.

Wij raden aan het zakelijk visum tot minimaal 15 dagen voor vertrek aan te vragen daar er nog documenten aangeleverd moeten worden en de Cubaanse ambassade na wil gaan of het voor zaken is die wel legaal zijn in Cuba.

Is er ook een spoedprocedure?

Reist u al op korte termijn naar Cuba? Spoedaanvragen die op een werkdag voor 12:00 uur worden ingediend en betaald, worden nog dezelfde dag verwerkt en per post toegestuurd. Een spoedaanvraag kan middels het normale online aanvraagformulier worden ingediend. Vink hiervoor in het formulier de optie “spoed” aan. Voor spoedleveringen wordt een toeslag van €10,00 per persoon in rekening gebracht.

Hoe verzend ik mijn paspoort en documenten?

Er zijn een aantal aanlevermethoden , te weten;  zelf afleveren bij ons op kantoor in Hoofddorp, het zelf verzenden ( aangetekend per post dan wel per koerier), het door ons laten ophalen (de volgende dag of in geval van spoed nog de zelfde dag).

Soms kan onze ophaalservice nog de zelfde dag worden ingezet. De mogelijkheid en de kosten hiervan zijn afhankelijk van de ophaallocatie, het tijdstip en de drukte bij onze koeriersdienst. Ook zijn de kosten voor het ophalen voor de volgende dag afhankelijk van de ophaallocatie.

U kunt ons telefonisch benaderen voor de mogelijkheden van onze ophaaldienst.

Wanneer en hoe moet ik betalen?

Na het indienen van het online aanvraagformulier dient u de betaling te voldoen. Dit kunt u doen met:  iDeal, Paypal, Bancontact of creditcard. Indien er een toeslag gerekend wordt voor de door u gekozen ophaal- en/of verzendmethode wordt deze direct bij het totaal bedrag opgeteld.

Als u gebruikt van een spoedkoerier op maat (voor het ophalen en/of retourneren) zullen de kosten achteraf worden gefactureerd.

Benodigde documenten en gegevens

Welke gegevens en documenten moet ik aanleveren voor de aanvraag?

Voor het toeristenvisum hoeft u niets aan te leveren, hiervoor hoeft u alleen het online aanvraagformulier in te vullen.

Neemt voor het zakenvisum voor Cuba contact met ons op voor het aanleveren van de benodigde documenten voor uw situatie.

Waar moet mijn paspoort aan voldoen?

Het paspoort moet nog minimaal zeven maanden geldig zijn na iedere inreis. Het paspoort dient minstens één lege pagina te bevatten.

 

Staat er een O(de letter) of een 0 (het cijfer) in mijn paspoort?

Documentnummers in Nederland bevatten nooit de letter “O”, maar kunnen wel het cijfer “0” bevatten. Ook al lijkt het er dus op dat er een letter O in uw paspoort staat , het zal gaan om het cijfer 0. Ook is het belangrijk te weten dat een documentnummers in Nederland 9 karakter lang zijn.

Belgische documentnummers kunnen wel de letter(s) “O” en/of het cijfer “0”. Belgische documentnummers zijn 8 karakters lang en beginnen altijd met 2 letters gevolgd door 6 cijfers.

Ik heb de Belgische nationaliteit en ik heb geen Burgerservicenummer (BSN). Wat moet ik invullen?

U kunt bij het invulveld op het aanvraagformulier negen keer een nul invoeren (000000000).

Zijn er vereisten aan mijn pasfoto?

De pasfoto dient hardcopy (op papier en niet digitaal),in de afgelopen 3 maanden genomen zijn in het formaat 35x45mm. aangeleverd te worden. De pasfoto dient van hoge kwaliteit en in kleur met een witte achtergrond te zijn. Hoofdbedekking is op de pasfoto alleen toegestaan indien dit uit religieuze overweging is : Het zichtbaar zijn van het gehele gelaat is dan wel een vereiste.

De pasfoto dient los (dus op geen enkele manier aan het aanvraagformulier bevestigd) en vrij te zijn van eventuele lijm/nietjes restanten.

Moeten er al overnachtingen en vliegtickets geboekt zijn alvorens ik het Visum Cuba aanvraag?

Nee, voor de aanvraag van een visum voor Cuba hoeft geen bevestiging van uw vlucht of overnachtingen aan te leveren.

Aan welke eisen moet een garantiebrief voldoen?

Alleen als een zakelijk visum voor Cuba aanvraagt is een garantiebrief nodig. Deze hoeft alleen ingevuld en ondertekend te worden door uw werkgever, neemt u hiervoor contact met ons op.

Aan welke eisen moet een uitnodigingsbrief voldoen?

Een uitnodigingsbrief is een vereiste als u zakelijk naar Cuba reist, deze brief moet op bedrijfspapier van de uitnodigende partij in Cuba, geschreven zijn(een kopie is toegestaan).

Het wijzigen of annuleren van een aanvraag

Ik heb iets fout ingevuld of aangeleverd, wat te doen?

In dit geval neemt u zo snel mogelijk contact met ons op om aan te geven wat er niet op orde is. Of uw visumaanvraag nog kan worden gecorrigeerd is afhankelijk van de aard van de fout en wat de status van uw aanvraag is.

Kan mijn aanvraag nog geannuleerd worden?

Na het ontvangen van uw paspoort-scan en de overige documenten nemen wij uw aanvraag in behandeling. Vanaf dat moment is het annuleren van de aanvraag niet meer mogelijk. Wilt u uw aanvraag annuleren alvorens u uw paspoort en documenten hebt aangeleverd neem dan contact met ons op telefonisch dan wel per e-mail.

Overige vragen

Hoe gaan jullie om met persoonlijke gegevens?

Uw gegevens worden door ons alleen gebruikt voor de verwerking van uw visumaanvraag. Daarbij respecteren wij de privacy van elke gebruiker van onze site en zullen wij er zorg voor dragen dat alle persoonlijke informatie die u ons verschaft vertrouwelijk zal worden behandeld. Met klem laten wij u weten dat uw gegevens niet worden verkocht dan wel worden gebruikt voor welke andere commerciële doeleinden dan ook.

Mocht u verder nog vragen hebben over uw privacy, bekijk dan ons privacybeleid of neem contact met ons op.

Waar kan ik hulp vinden als het niet lukt?

Probeert u altijd eerst uw vraag op deze pagina te vinden, in bijna alle gevallen vind u hier het antwoord op uw vraag omtrent uw aanvraag over het E-visum Suriname.

Mocht u onverhoopt geen of onvoldoende antwoord op uw vraag vinden dan helpen wij u uiteraard graag, klikt u hier om contact met ons op te nemen.

Back To Top